2007-2009

Brandweerman overleden

Tjee… pas mijn tweede artikel op mijn hernieuwde MOBlog en ik moet al afkomen met slecht nieuws :-(.

Gisteren overleed in Rochefort een collega-brandweerman tijdens interventie. Hij werd het slachtoffer van backdraft … een sluipmoordenaar die bij elke brandoproep stilletjes om de hoek zit te kijken. Mijn diepste medeleven gaat uit naar de familie en de korpsleden van zowel Rochefort als Brussel. Eric Pero was amper één jaar ouder dan ikzelf… Hij wordt begraven nu zaterdag 10 februari om 11h in Rochefort.

Verschillende brandweerverenigingen en hooggeplaatste brandweerleden roepen naar aanleiding van dit tragisch ongeval op om dringend meer geld en middelen beschikbaar te stellen voor opleiding van zowel de beroepsmensen als de vrijwilligers. Het is nog steeds zo dat het overgrote deel van de opleidingen gevolgd moeten worden zonder enige vorm van compensatie… zelfs geen educatief verlof. Elke brandweerman moet zelf maar zien zich vrij te maken en moet eventueel maar verlof opofferen om zich bij te scholen. Kies je er voor om snit en naad of een cursus chinees te volgen, dan krijg je daarvoor wel educatief verlof… begrijpe wie begrijpen kan.

Zelf pleit ik zeker niet voor betaalde cursussen, ik doe het met liefde voor het vak maar een compensatie via educatief verlof lijkt me het absolute minimum dat we hiervoor zouden moeten kunnen terugkrijgen zodat iedereen de kans krijgt om op een normale manier zijn gewone leven buiten de Brandweer verder te zetten.

Ik hoor in het nieuws ook de vraag om meer en praktischere opleidingen en oefeningen te voorzien. Uiteraard ben ik hier 100% voorstander van alhoewel ik van ons korps en ons gemeentebestuur niet wil klagen: het lijkt me dat wij in een luxe-positie zitten in vergelijking met veel andere korpsen.

Het wordt tijd dat men ons beroep met wat meer respect gaat behandelen: wij zetten ons leven dag in en dag uit op zijn kop en op het spel om wildvreemde mensen te helpen wanneer ze het het meest nodig hebben…
Unless you have lived with this kind of life, you will probably never truly understand or appreciate who I am, we are, or what our job really means to us…I wish you could.

foto: Karen Tilley

