2007-2009

S9500 of 400D?

De laatste dagen zat ik echt in een tweestrijd met mezelf. Een collega van me bood me namelijk 300EUR voor mijn anderhalf jaar oude Fujifilm Finepix S9500. Op zich vind ik dat geen slechte prijs en dan zou ik ook nog kunnen gebruik maken van de cashback op de Canon EOS 400D, ideaal dus. Ik twijfelde echter enorm over de overstap omdat ik eigenlijk zeer tevreden ben over mijn S9500. Als je kijkt naar de resultaten, dan kan je toch niet zeggen dat het een slecht toestel is? De overstap naar de 400D zou echter een overstap zijn van bridge naar spiegel en dat is natuurlijk een natte droom voor een amateur.

Doorheen de tijd dat ik mijn S9500 gebruik heb ik wel gemerkt dat de verschillende reviews het echt bij het rechte einde hebben: dit toestel kan zich meten met een spiegelreflex.

  • Je hebt de instelmogelijkheden van een spiegelreflex.
  • Je hebt de uitbreidmogelijkheden van een spiegelreflex.
  • De lens (28-300) is fantastisch goed en hoef je nooit te wisselen.
  • Je gebruikt dit toestel als een spiegelreflex.
  • En je krijgt de resultaten als van een spiegelreflex.
  • Bovendien is dit toestel een stuk handiger en lichter om bij je te houden dan de gemiddelde spiegelreflex.

Welja, uiteraard zijn er nadelen aan, anders zou niemand nog een spiegelreflex kopen:

  • Je kan de lens niet wisselen alhoewel dat niet nodig is met zo’n goede lens er op.
  • De sensor is kleiner dan die van een spiegel waardoor spelen met DOF moeilijker (maar niet onmogelijk) wordt.
  • De sensor produceert meer ruis dan een spiegel. De ruis ligt mijlen ver onder die van een compact en zelfs een heel stuk onder de ruis die andere bridge-toestellen produceren, maar het blijft toch meer dan een echte spiegel.
  • De snelheid van de S9500 mag dan wel razendsnel zijn, een omklappend spiegeltje valt niet te evenaren.

S9500 te nemen of te laten?
Wel, als je het mij vraag: te nemen, zeker weten!

Je krijgt een toestel waarmee je niet alleen staat bent om je "goedkoop" in fotografie te gaan verdiepen maar je kan het toestel zelfs blijven gebruiken eenmaal je er al wat meer van kent. Wat dit toestel in deze prijsklasse presteert zal je meermaals stijl achterover laten vallen… eenmaal je er mee kunt werken natuurlijk want gewoon point-and-shoot moet je niet met zo’n type toestel doen.
Het toestel is bovendien zeer geschikt om mee te nemen op reis: je hoeft geen lenzen mee te sleuren en het toestel zelf is licht en handelbaar. Bovendien zitten er bijna geen schokgevoelige onderdelen in.

Logische vraag: "Waarom wil je dat toestel dan inruilen voor een 400D?".
Tjah, een 400D is toch nog altijd beter hoor. Die heeft de mogelijkheid om andere lenzen op te plaatsen, de sensor is groter en produceert minder ruis. Op zowat alle foto’s die ik neem zou ik geen verbetering merken behalve op de foto’s in het donker met bewegende beelden er op. Neem bijvoorbeeld een nachtparade in Disneyland: met elk fototoestel ben je verplicht om je gevoeligheid omhoog te halen naar liefst een ISO1600 als je zoiets kleurrijk en bewegingsvrij op je scherm wilt krijgen. Tjah, ISO800 lukt nog wel met de S9500 maar voor ISO1600 spring je toch wel iets te ver: die loopt over van de ruis! Versta me niet verkeerd: andere toestellen  in die prijsklasse doen het echt wel nog stukken slechter hoor.
Ik had gedacht dat de 400D hier beter in zou zijn maar uit gebruikerservaringen heb ik ondertussen geleerd dat de lichtgevoeligheid in combinatie met de lenzen bij de 400D minder goed is dan de fantastische lens van de S9500 met zijn iets zwakkere sensor. Ik zou dus kunnen overschakelen naar ISO1600 maar dan nog zou ik niet in staat zijn om mijn beeld haarscherp te krijgen zonder de sfeer uit de foto te halen.

Tjah, wat voor zin heeft het dan om dat geld uit te geven? Dan hou ik het toch gewoon bij mijn eigen toestel voor een jaar of 5 en dan zien we wel weer of de sensoren aan hetzelfde tempo blijven verbeteren… als dat zo is dan zal dat tegen dan wel mogelijk zijn met een instapspiegelreflex zoals de 400D nu.

Het doet me trouwens plezier te horen dat de S9500 eigenlijk nog beter is dan ik zelf al vermoedde… fantastisch toch?

foto: Fujifilm 

