2007-2009

GSM-wereld op zijn kop

De GSM-wereld staat voor de derde keer in zijn leven op zijn kop! De eerste keer was het Coca-Cola die zorgde voor de commerciële doorbraak dankzij hun Bosch 608 (had ik nooit mogen verkopen), de tweede keer was een paar jaar geleden met het toevoegen van kleurenschermen, fototoestelletjes, MMS, email en mobiel internet (die laatste breekt jammergenoeg niet door in ons landje door de veel te hoge providerprijzen) en deze keer zorgt de userinterface voor een nieuwe aardbeving.

De iPhone hoef ik je niet meer voor te stellen? Die is uiteraard de natte droom van elke gadgetfreak op dit ogenblik. Nou ja, mijn mening is wel al iets genuanceerder nadat ik de tegenvallende telefonieresultaten erover las. Ik blijf bij mijn voorspelling dat de volgende versies stukken beter zullen zijn en heel wat minder diep in je geldbeugel zullen graaien.

HTC heeft het begrepen wat er aan de hand is en brengt de Touch op de markt. Die draait (voorlopig?) nog steeds op Windows Mobile 6 maar er is een laagje bovenop gelegd waarmee alle basisfuncties met de vinger kunnen bediend worden. Thumbs-up en nu nog de hele UI rewriten (of gewoon een ander OS pakken natuurlijk).

Op mijn vorige blog had ik er al over gesproken en ondertussen is het echt wel duidelijk aan het worden: Linux is op weg naar de GSM! In de foto bij deze tekst zie je een beeld van de Neo1973 met OpenMoko er op geïnstalleerd. Wat een fantastisch concept: men neme een GSM en men laat de opensourcecommunity zelf de software schrijven. SCHITTEREND! Het toestel is reeds te koop maar ik raad het enkel aan als je interesse hebt om te gaan betatesten. Oktober dit jaar volgt dan de officiële release. Persoonlijk zou ik die ook overslaan omdat er toch nog een aantal dingen ontbreken zoals bijvoorbeeld een camera. Maar goed, het is Linux en zoals we Linux kennen is dat een GSM om in het oog te houden: binnen een paar jaar kan elke andere fabrikant alleen maar dromen van wat dit toestel zal kunnen.

Ik wil maar zeggen: we zitten midden in een overgang. Gadgetfreaks weten niet waaraan eerst hun geld uit te geven en technologiefreaks die ontdekken elke week wel iets waarvan ze gaan likkebaarden. Mijn advies? Hou je bankkaart in je broekzak en koop wat lijm om je gsm nog even verder aan elkaar te plakken als hij uit elkaar zou vallen… binnen twee jaar zitten we in een heel nieuwe GSM-wereld!

