2007-2009

BMI of vetpercentage?

Zucht… zo’n weertje… Nu ja, ik kon niet blijven wachten op mooi weer dus ben ik toch maar weer begonnen met inline skaten. Gisteren 7km op hartslag en het viel nog beter mee dan ik verwacht had. Ik zit zelfs te overwegen om zaterdagvoormiddag of in de vroege namiddag eens een stuk aan de zee te gaan rijden… moet toch zalig zijn om zo bij 27°C over de zeedijk te zoeven? Vanavond en morgenavond dus mijn lagers en wieltjes in orde zetten want momenteel rammelt alles net alsof ik met van die Aldi-skates onder mijn voeten zit \.

Over sport gesproken: hoe zou het zitten met die vermageringskuur van ondergetekende?
Awel, goe! 🙂
Op een tweetal maanden tijd ben ik 2kg vermagerd gewoon door dagelijks anderhalve liter water te drinken op het werk in plaats van frisdrank en minuutsoep en door een klein beetje te letten op wat ik snoep. Voor de rest niets veranderd aan mijn eetgewoontes en nog altijd even (non-)actief aan het sporten. Mooi toch? Om helemaal in het midden van een gezonde BMI terecht te komen zou ik nog een 3-tal kg moeten kwijtraken maar troost je: zelfs nu zit ik helemaal binnen de ideale grenzen hoor.

Ik heb me ondertussen wel zitten afvragen of het eigenlijk zinvol is om me te baseren op BMI. Tijdens de defensiedagen zat ik in gesprek met iemand die een BMI heeft van 26 en een vetpercentage van 7%, zoiets kan je toch onmogelijk te dik noemen?
Een normaal vetpercentage van een man zit tussen de 15% en de 20%. Als ik 15% als streefdoel neem, dan moet ik nu 7,20% proberen kwijt te spelen. Dat zou een gewichtsverlies van 5.67kg betekenen. Ik ga er van uit dat ik een normale lichaamsbouw heb, mijn BMI zou dus tussen de 20 en de 25 moeten uitkomen, ik ga voor de 23 waardoor ik maar 3kg mag kwijtspelen. Wat dus met die overige 2.67kg? Awel, omzetten in spieren hé ;-).

In het kort? Simpel: vermageren tot een vetpercentage van 15% en mijn gewicht bevriezen op 75kg. Ik hou jullie op de hoogte!

Foto: cc-by-sa-2.0

