2007-2009

vuurwerkfotografie

Amaai, amaai… dat fototoestelleke van me blijft me verbazen! Na een fantastische fotoshoot op de defensiedagen was het gisteravond de beurt aan een muzikaal vuurwerk op de Zeedijk van Koksijde. Om te beginnen een dikke duim voor Koksijde want zowel de sfeer als het vuurwerk waren fantastisch! Een duim naar beneden voor de weergoden: tot 22h55 houden ze het droog en vanaf dat het vuurwerk start, begint het te druppelen… mannekes, dat zie je dus wel op mijn lens hé! :doubt:

Maar goed, terug naar de fotografie. De instellingen?

  • statief, statief, statief, statief!
  • ISO-100
  • f/11
  • sluitertijd: 3 seconden
  • no flash (d’oh!)
  • manuele focus, eenmaal scherpgesteld op de eerste hoge flitsen

Het resultaat vind ik zelf subliem, zeker voor de eerste keer. Mijn Fujifilm Finepix S9500 heeft de kleuren fantastisch vastgelegd en de belichting is om van te likkebaarden.

Wat ik volgende keer anders zou doen?

  • ISO-80 om de kern wat donkerder te maken
  • sluitertijd 2 seconden of misschien nog iets minder omdat het opstijgen nu wat uitgesmeerd is door de wind. Andere mensen vinden dat blijkbaar niet zo erg, ik zou het toch liever weg willen.
  • gebruik van afstandsbediening: het vuurwerk dat al ontploft was terwijl ik afduwde heeft last van bibber en dat zou ik zo kunnen vermijden.

Mijn eerste vuurwerkfotoshoot zit er op, de bedoeling is dat er nog een paar volgen deze zomer en met een beetje geluk zit er dan wel een pareltje tussen voor in mijn fotogalerij!

