2007-2009

adoptiekindje

Ik heb Kida geadopteerd.

Voor jullie vreemde dingen beginnen denken: Kida is de nieuwste telg in mijn computernetwerkfamilie, niet één of andere Disneyfiguur ;-). Alhoewel, Kida is natuurlijk wel een Disneyfiguur, eentje uit de tekenfilm "Atlantis". Net als elk ander toestel dat ingeplugd wordt op mijn netwerk thuis, krijgt ook deze jongste telg een Disneynaam toegekend:

  • Stitch de laptop: klein en lief maar ondanks dat hij het goed bedoelt, loopt het niet altijd zo goed af.
  • Abu de printerserver: onopvallend maar altijd op het juiste moment aanwezig om het zaakje af te maken.
  • Kala de hoofdswitch: zorgzaam, stil en onopvallend maar o zo belangrijk.
  • Baloo de telefooncentrale: wat er ook gebeurt, hij blijft positief en verdient telkens weer zijn plaatsje in het netwerk… zelfs al beginnen de jaren al te tellen, deze computer blijft m’n beste vriend.
  • Genie de router: multifunctioneel tot in het oneindige.
  • en zo kunnen we nog wel even verdergaan :-).

In dit rijtje heeft Kida dus haar plaatsje veroverd. Omdat Baloo (PIII-500MHz-384MB) het wat zwaar begon te krijgen met de moderne grafische mogelijkheden heb ik hem klaargestoomd om aan de slag te gaan als telefooncentrale. De bedoeling was om Stitch voortaan te gebruiken in dualboot (Linux voor normale toepassingen en Windows wanneer het niet anders kan) maar hoe goed die het ook bedoelde: een laptop blijft een laptop en die hebben hun nadelen… zeker als ze van de Aldi komen. Een klein beetje te hard werken had dus regelmatig tot gevolg dat de temperatuur te hoog werd en dan schakelt die zich zomaar zondermeer uit. Nette beveiliging maar enorm lastig werken zo… Dus moest Stitch terug gebruikt worden als echte laptop en ging ik op zoek naar een gemiddeld-goeie desktop voor normaal gebruik.

Geen nieuwkoop deze keer, ik koos voor adoptie. Het werd een flinke dochter: PIV-3.2GHz-1GB … en 10 ventilatoren … slik. Die zou alleszins niet te warm krijgen: een dikke, vette op de processor, eentje met blauwe LED’s op de chipset, een derde op de schermkaart, 120mm in de voeding, één aan de voorkant die aanzuigt via een kanaal in de behuizing, een volgende die aanzuigt aan de zijkant, helemaal bovenaan 2 stuks die afzuigen naar de achterzijde en dan halverwege ook nog eens 2 stuks die afzuigen naar de achterzijde. Voor de fun heb ik eventjes die 2 die aanzuigen en de twee die halverwege afzuigen uitgeschakeld… de lucht in de kast steeg met 2 graden boven mijn kamertemperatuur nadat ik het toestel een half uur op 100% van zijn processorsnelheid had laten draaien… komaan: way to much cooling!

Kida krijgt dus ook een nieuw kleedje. Ik ben op zoek naar een mooie behuizing die niet er niet alleen modern uitziet en past in het interieur van mijn living maar die ook nog eens goed geluiddempend is. Wat er dan nog zal overblijven van fans? Wel, die op de processor, de chipset en de schermkaart kan ik niet van onderuit, daarnaast blijft die 120mm in mijn voeding ook zeker paraat als afzuiging en normaal zou ik er dan nog eentje laten sturen door mijn moederbord als extra afzuiging aan de achterzijde. Als blijkt dat Kida daarmee op temperatuur blijft, wordt de rest (inclusief de regelaars) verkocht… Nou ja, behalve één fan dan, die geef ik aan Balou want hij zal dag en nacht moeten blijven draaien dus mag hij wel een extraatje krijgen hé. 

