2007-2009

fotoalbum DLRP2007

Zeg me eens: wat doe je met die paar honderd foto’s die je bij elk uitstapje samensprokkelt? Hoogstwaarschijnlijk komen die eerst op je harde schijf terecht en van daaruit gaan die met een beetje geluk op een CD of een DVD zodat je die bij de eerstvolgende crash niet ziet verdwijnen. Mooi, mooi… maar wat nu? Je bekijkt ze op DVD op je computer of op je televisie? Leuk… voor een paar keer maar al gauw vergeet je de details en wat moet je dan gaan aanvangen?

Ik heb het opgevangen door van elke uitstap een tripreport te schrijven. Ondertussen heb ik er toch al een paar verzameld:
Disneyland 2005
Efteling 2006
Kreta 2006
Disneyland 2006
Disneyland 2007
Letterlijk duizenden (!) mensen hebben ze ondertussen al gelezen maar zelf geniet ik er ook van om zo af en toe nog eens te mijmeren bij de foto’s en de teksten… plus: je vergeet geen enkel detail want ze staan netjes genoteerd!
Er is echter wel een nadeel(tje) aan verbonden: je moet aan je computer zitten en de foto’s zijn niet echt van een denderende kwaliteit. Alle foto’s laten afdrukken bij de fotograaf vond ik ook weer zonde want ik ken mezelf: die geraken nooit in een fotoalbum en vanuit het envelopje bekijk je ze toch nooit meer… ik heb er zo een paar honderd liggen uit het analoge tijdperk.

Dus ben ik op zoek gegaan naar een plaats waar je je foto’s kon laten afdrukken in een foto-album. Dan kies ik er gewoon de beste uit, plaats er wat tekst bij en het resultaat zou een fantastische herinnering zijn waar ik nog jaren van zou kunnen genieten. Mijn keuze viel trouwens op PhotoToAlbum, die wordt aangeraden door de fabriek van mijn fototoestel en bovendien zou TicTacPhoto (waar het album gedrukt wordt) bekend staan om zijn goede fotokwaliteit.

Test nummer 1 was voor Disneyland 2007 en het resultaat mag er wel zijn.
De software is supergemakkelijk te installeren en draait relatief stabiel. Ik raad iedereen aan om voldoende op te slaan want mij heeft hij het toch één keer gelapt om vast te lopen. Het gebruik is trouwens heel simpel: je selecteert een layout voor die bladzijde waar je op wilt werken en je sleept je foto’s naar alle lege hokjes… een kind kan de was doen. Het versturen via internet gaat razendsnel (een half uurtje of zo) en de prijs is niet slecht: iets duurder dan die goedkope Kruidvattoestanden maar als ik de reviews mag geloven is het resultaat wel opmerkelijk beter.
Vrijdagavond dan het boek binnengekregen en voor thuisgebruik ben ik wel tevreden: alvast een zeer nette afwerking en voor zijn prijs een mooie fotokwaliteit. Fotofreaks (ik durf mezelf geen fotograaf te noemen) zullen niet zo tevreden zijn: TicTacPhoto heeft blijkbaar de slechte gewoonte om zijn compressie iets te heftig uit te voeren en om de foto’s te optimaliseren. Waar halen die dat in hun hoofd zeg? Ik bedoel maar: leuk voor gewone thuisgebruikers maar van mijn foto’s moeten ze afblijven! Nu heb ik een foto die veel te donker is en een andere waar zodanig met het contrast gespeeld is dat die gewoon niet meer om aan te zien is.

Laat je echter niet misleiden: zo’n automatische bijregeling is fantastisch voor gewone gebruikers! Bovendien zijn mijn huisgenoten enthousiast over het resultaat dus ben ik er zeker van dat alle andere mensen er zeker blij mee zouden zijn. Ik durf dus met een gerust gemoed PhotoToAlbum aanraden aan andere mensen.

Zelf ga ik één van de komende dagen Fotobuch eens proberen, een Duitse site die een fotokwaliteit zou geven waar je als fotoliefhebber wel mee kunt leven maar waar je natuurlijk wel een klein beetje dieper voor in je geldbeugel moet tasten. Het zou niet de perfectie zijn maar uiteindelijk betaal je ook maar een fractie van een professioneel boek. Ik hou jullie natuurlijk op de hoogte van het resultaat.

