2007-2009

Garmin eTrex H

Mijn nieuw speelgoedje is binnen! Ik heb uiteindelijk dan toch gekozen voor de Garmin eTrex H. De gebruikte Mediatek chipset scoort beter dan de SirfSTAR III (maar heeft wel iets meer drift bij mindere ontvangst) dus dat was geen reden om die stap niet te nemen. Verder bleek de meerwaarde van de Edge 205 puur in de functies te zitten die zich toespitsen op het vervangen van je fietscomputer, iets wat ik dus helemaal niet van plan ben. Mijn eerdere berekening waarbij de eTrex H dezelfde prijs uitkwam als de Edge 205 is ondertussen bijgestuurd: ik hoef de software immers niet omdat ik niet werk onder Windows en de Garmin-software niet werkt onder Linux. Ik ben dus op zoek moeten gaan naar andere oplossingen… niet 100% ideaal maar het resultaat is wel identiek hetzelfde.

Waarom ik niet gekozen heb voor de Garmin Venture HC? Tjah, met het kleurenscherm ben je helemaal niets als je geen topografische kaarten bijkoopt en op een MTB gebruik je praktisch niets van de mogelijkheden die zo’n topografische kaart je bieden. Waarom zou ik dan al dat extra geld uitgeven?

Mijn nieuw speelgoedje is dus binnen en ik heb hem daarstraks even lekker aan de tand gevoeld. Op RouteYou mijn halve marathon afgehaald en als track op mijn GPS gezet. Daarna met de wagen eens gaan kijken hoe het toestel reageert. Wel, ik moet zeggen: het gaat vlotjes! Pointer Page is niet echt bruikbaar te noemen (das een kompasnaald die het volgende kruimeltje op je track aanduidt) maar Map Page (zie foto) is echt een droom: gewoon het lijntje volgen en je krijgt zelfs instructies op je scherm: "opgepast scherpe bocht" om maar een voorbeeld te geven. Netjes allemaal hoor, je kan zelfs gewoon een stuk track overslaan en ergens anders opnieuw inpikken, zolang je in de juiste richting blijft rijden neemt hij gewoon de draad weer op.

Waarvoor ga ik deze GPS gebruiken? Niet als routeplanner voor de wagen, daarvoor is hij helemaal niet bruikbaar zo zonder kaarten. In de eerste plaats om tracks af te halen van internet en die na te rijden met de mountainbike en de skates. Daarnaast wil ik er ook gebruik van maken om wandelingen te plannen (als ik ooit eens van straat geraak natuurlijk) en om in een wildvreemde stad mijn auto te markeren met een waypoint zodat ik na een fikse wandeling niet hoef te zoeken waar ik die nu weer gezet had… gewoon even knopje indrukken en op de Pointer Page krijg je een pijl die wijst naar mijn wagen. Simpel en doeltreffend.

De techniek staat voor niets :-). Al blijf ik me nog steeds afvragen waarom zo’n toestel evenveel kost als een GPS met stratenplannen van heel West-Europa en ingebouwde routeplanner… 

