2007-2009

Jeskola Buzz onder Wine (Linux)

Manman, waar is de tijd waarbij ik op mijn 486 zat te spelen met Screamtracker? Het hele programma inclusief 4 full-length nummers pasten toen op één diskette! Sindsdien heb ik me altijd het best thuis gevoeld in een tracker-omgeving. Ik weet wel dat andere (modernere) omgevingen je heel wat voordelen kunnen geven maar trackerprogramma’s zijn gewoon mijn ding en het is ook het enige soort programma’s waar ik daadwerkelijk klanken uit krijg (bij wijze van spreken).

Na Screamtracker ben ik terechtgekomen bij Jeskola Buzz. Manman, was me dat een verademing! Buzz was niet alleen een tracker maar gaf je ook de mogelijkheid om te gaan stoeien met instrumenten, effecten, mengtafels en noem maar op. Die kon je gewoon met draden aan elkaar verbinden net alsof je dat zou doen in een gewone studio. Alle voordelen van werken met hardware gekoppeld aan de voordelen van een tracker. Wat kan een mens meer dromen?

Jammergenoeg is de ontwikkeling van dit programma gestopt in 2000 (toen de eigenaar zijn source-code kwijtspeelde) waardoor dit programma geen enkele update meer kreeg in de afgelopen 7 jaar. Vreemd genoeg blijft het aantal Buzz-fans enorm hoog en merk ik zelf ook dat er nog steeds geen enkel programma is dat de mogelijkheden van Jeskola Buzz kan evenaren. Wist je trouwens dat James Holden (nog steeds) complete nummers produced met dit softwarepakket? Ik ben dus zeker niet de enige die met blijde verwachting uitkijkt naar een Buzé, het project dat Buzz probeert te clonen om het via de opensourcecommunity een nieuw leven in te blazen.

Maar goed, hoe kreeg ik Jeskola Buzz aan de praat in Linux? De vraag waar jullie een antwoord op willen weten :-) . Het antwoord vind je bij "lees meer".

 

