2007-2009

cClock voor N82

Mijn N82 is fantastisch, maar iedereen die me kent zal wel al doorhebben dat er altijd iets te verbeteren is aan technologie. Gelukkig kan je de meeste zaken zelf oplossen met dit toestel door gewoon wat software te installeren.

Neem nu bijvoorbeeld de standaard schermbeveiliging. Sommige mensen zitten te klagen dat de gegevens wat klein worden weergegeven, maar dat valt snel op te lossen door een nieuwe schermbeveiliging (cClock) te installeren. Persoonlijk vind ik de normale weergave iets te uitgebreid: klokje en kalender hoeven niet, daarvoor heb ik toch een polshorloge aan? Als ik mijn gemiste gesprekken, emails, sms’en en dergelijke kan zien, ben ik al heel tevreden. Ook dat valt op te lossen met datzelfde stukje software.

cClock is een gratis programma die je in staat stelt om je schermbeveiliging volledig naar je eigen hand te zetten: een grote klok, geen klok, batterij en antenne op je scherm plaatsen, de datum weergeven en noem maar op. Alles kan je zelf kiezen en van alles kan je gemakkelijk instellen wat de grootte moet zijn. Bovendien staan er een paar extra functies bij om je stroomverbruik onder controle te houden. Dat interesseerde mij eigenlijk nog een stuk meer dan al die grote cijfers op mijn scherm! Door gericht instellingen te veranderen ben ik uiteindelijk gekomen tot een setup waarbij mijn Nokia N82 nog slechts 0,06W verbruikt in standby in tegenstelling tot de standaard 0,08W als je kiest voor de beste instellingen die normaal mogelijk zijn. Een besparing dus van 25% of ander gezegd: mijn GSM zou in plaats van 4 dagen nu 5 dagen mee kunnen gaan zonder opladen. Uiteraard een beetje nuanceren want de grote stroomverbruikers (wifi, gps, …) die blijven wel evenveel verbruiken.

cClock: zeker installeren!
Ben je niet tevreden van het kleine klokje, dan kan je die zelf aanpassen.
Ben je wel tevreden, dan gebruik je gewoon volgende instellingen om je standbyverbruik te doen dalen:

  • Alles afleggen dat je maar kan afleggen (ik heb wel de icoontjes gehouden, besparen doe je immers niet ten koste van luxe).
  • De icoontjes stel je in op "klein".
  • Schermverlichting uit.
  • Volledige achtergrond zet je op "nee" (dan worden enkel de noodzakelijk stukken van je scherm voorzien van elektriciteit).
  • Moving speed heb ik op 60 seconden staan.
  • Batterij en netwerk heb ik afgezet (die sleuren nogal aan je batterij liet ik me wijsmaken).

Voila, that’s it! Het leven kan soms simpel zijn: Gewoon downloaden, signen (alle opties selecteren), installeren en bij je instellingen de achtergrond kiezen. Voortaan heb je dan je reuzeklok of 25% meer standbytijd, aan jou de keuze.

Rechtstreekse link voor je GSM vind je in de bijgevoegde barcode. 

foto bron: cClock

