2007-2009

Freecom MusicPal

Beeld je in: je zit in je tuin (met het zalige zonnetje van vandaag) en wil Reggae-muziek? Wel, je start de radio en klikt op Reggae… vervolgens krijg je een hele lijst met tientallen zenders die enkel Reggae uitzenden… Geloof het of niet, zoiets bestaat al jaren en wordt al jaren gedaan in het buitenland. In België natuurlijk niet want hier zit bijna iedereen gebonden aan zijn 12GB…

Ik heb er eentje gevonden: een radio die niet luistert naar de ethergolven die je antenne binnenstromen maar eentje waarmee je zenders kunt ontvangen van over de hele wereld door ze te beluisteren op het internet. Gedaan dus met vastgebonden te zitten aan Q-Music, Donna, Radio 2 en StuBru maar eindelijk de vrijheid om te luisteren naar elke zender die ik zelf wil! Eindelijk kan ik weer luisteren naar Crazy FM (die zaten kantje boord met wel/niet-ontvangst hier in Veurne), eindelijk kan ik weer luisteren naar FUN Radio (ik moest echt zware manoeuvres doen met mijn antenne om te kunnen luisteren) en nog meer eindelijk: alle zenders van over de hele wereld!
Naast de tienduizenden bestaande radiostations heb je dan ook nog eens tienduizenden en tienduizenden radiozenders die enkel uitzenden via het internet… Denk bijvoorbeeld aan het project Radionomy waar ik een paar dagen geleden over berichtte.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Freecom MusicPal. De reden? Die is betaalbaar, komt zeer goed uit de testen en er is een database die online beheert wordt waardoor je bijvoorbeeld kunt gaan zoeken op genre. Bovendien heeft het toestel niet alleen een netwerkverbinding maar kan hij ook draadloos inloggen om bijvoorbeeld in de tuin te luisteren. Combineer dat met een verbinding naar mijn hifi-keten en je hebt het perfecte apparaat toch? Dat er nog een heleboel andere leuke dingen opzitten zoals bijvoorbeeld een ingebouwde RSS-reader, dat is leuk meegenomen maar dat heeft mijn keuze niet beïnvloed.

Voor je met je normale internetverbinding gaat radioluisteren, toch nog een kleine waarschuwing…
Een gemiddeld radiostation heeft een bitrate van 128kbps wat neerkomt op een bandbreedteverbruik van 1MB/min … Als we nu stellen dat je tijdens de week 2h/dag radio luistert en in het weekend 5h/dag (=20h/week), een uur 60MB verbruikt (dan heb ik 4MB reserve ingerekend) en een maand 4,5 weken lang is, dan bekomen we een totaal verbruik van 5400MB (=5.3GB/maand), zowat de helft van de normale 12GB die de meeste mensen mogen verbruiken met hun internetverbinding. Dat komt bovenop je normale surfgedrag… Niet ideaal dus voor mensen die persé willen vasthouden aan de traditionele providers.

Doen jullie maar, ondertussen geniet ik wel van de voordelen van de moderne tijden :cool:

