2007-2009

Bloggen is dood! Lang leve het microbloggen!

Tijden veranderen, vooral online dan. 10 jaar geleden hadden de meeste bedrijven nog geen website, 5 jaar geleden was je een eenzaat als je een particuliere website had, een jaar of drie geleden was je hypermodern met een eigen blog en vandaag lijkt de blog al weer achteruit te worden geduwd door het microbloggen. Althans, zo merk ik het toch bij mezelf en bij nog een deel early adopters. Omdat ik de laatste maanden bijna geen enkele (zinvolle) posting meer plaats op deze moblog, ben ik dan ook zo langzamerhand aan het nadenken over het opdoeken ervan. Ik heb nog een aantal teksten die ik wil redden maar dat zal dan ook het enige zijn. Blogosfeer is outdated! Of het zou moeten zijn dat je over één bepaald onderwerp schrijft, dan blijft een blog natuurlijk het beste hulpmiddel.

Als jullie mijn leventje nog een beetje willen volgen, dan verwijs ik jullie door naar de hoofdpagina van mijn website: didiersalembier.be. Daar verzamel ik allerhande microblogging-toestanden op één pagina:

  • Twitter voor het echte microbloggen. Meestal upgedate rechtstreeks vanaf mijn GSM (met Twibble voor de geïnteresseerden). Trouwens rechtstreeks gelinkt aan mijn Facebook-status voor de mensen die zich zouden afvragen of ik dag en nacht op Facebook zit
  • Last.FM met de 5 laatste tracks die ik beluisterde via deze online muziekdoos. Jammer dat mijn radio het scrobblen nog niet ondersteund, zou wel leuk geweest zijn.
  • Interessante berichten vind je ook op deze pagina. Dat zijn allemaal berichten afkomstig uit mijn Google Reader. Ik ben nogal RSS-verslaafd :-). Als je dit een beetje volgt, leer je mijn interesses wel snel kennen.
  • En dan als laatste mijn OVI-foto’s. Net als Twitter is ook dat bedoeld voor het echte microbloggen en elke keer geupdate via mijn GSM. Ook hier weer rechtstreeks ingelezen op mijn Facebook-account.

Voila, voorlopig is dat zowat alles. Ik verwacht de komende maanden heel wat veranderingen, toevoegingen en wijzigingen aan deze openingspagina (de layout dateert nog van 2004) maar met deze nieuwe stap, denk ik dat ik er toch weer tegen zou moeten kunnen voor de komende jaren? Ohja, geen paniek: mijn blog gaat niet direct offline en af en toe verschijnen er misschien zelfs nog teksten op. Ik denk alleen niet dat ik er nog zo actief zal op zijn als voorheen.

Bloggen is dood! Lang leve het microbloggen!

