2007-2009

S9500 of 500D?

Het is ook alweer bijna twee jaar geleden dat ik voor het laatst serieus in twijfel stond om mijn FujiFilm FinePix S9500 in te ruilen voor een echte spiegelreflex… Ik heb toen beslist om niet over te stappen naar de Canon EOS 400D, vooral dan omdat de ISO-ruis wel beter was maar de verbetering niet in verhouding stond met het geld dat ik zou moeten uitgeven. Ik was (en ben!) zeer tevreden over de foto’s waar die ISO-gevoeligheid niet zo van toepassing is, dus moest dat echt wel de grote verbetering zijn vooraleer ik de overstap zou maken.

Ondertussen zijn we weer twee jaar later en merk ik steeds meer dat mijn S9500 toch echt wel aan zijn grenzen loopt op ISO-vlak en op DOF-vlak… ofeuh… mijn eisen liggen nu een stuk hoger dan 3,5 jaar geleden toen ik mijn bridge kocht, zou ook kunnen natuurlijk ;-). Wie mijn tripreport (under construction!) van mijn laatste Disneyland-tripje een beetje volgt, die zal me daar ook al een paar keer over horen klagen hebben. Net op dat ogenblik komt Canon uit met zijn nieuw instapmodel… eentje om bij te likkebaarden! De Canon EOS 500D, twee versies hoger dus dan de vorige versie die ik onder de loep nam.

Het is nog wat vroeg om nu al conclusies te trekken aangezien het toestel pas in mei op de markt komt, maar de eerste berichten zijn hoopgevend! Ten opzichte van de 400D heeft deze 500D heel wat voordelen op mijn S9500 en het lijkt alsof de ISO-ruis ook meer dan aanvaardbaar verbetert voor de kostprijs. Bovendien heb ik bij de opening van Apostrof Fashion de Canon EOS 450D aan het werk gezien en ik moet toegeven dat er zelfs met dat toestel al een wereld van verschil is in resultaten ten opzichte van mijn bridge. Vooral in combinatie met een externe flits die communiceert met je toestel kan mijn S9500 in de verste verten niet tippen aan een fractie ervan.

Het is nog even afwachten op de prijs (de adviesprijs ligt me te hoog maar dat was ook zo bij de 450D) en vooral op de ISO-ruis-prestaties bij situaties met weinig licht want dat is nu eenmaal hetgeen ik het liefst fotografeer en waarop mijn S9500 tegen zijn grens aanloopt… Maar voorlopig ziet het er veelbelovend uit en zou het wel eens kunnen dat ik na de zomer weet wat ik mezelf cadeau geef :cool:. ’t Zal wel sparen worden aangezien ik geen lenzen heb of zo die ik kan overzetten.

foto: LetsGoDigital

