2007-2009

Windows XP: wachtwoord vergeten?

De veiligheid van Windows (of het gebrek eraan): het blijft me verbazen… Maar dat kan natuurlijk ook komen omdat ik zo rotverwend ben door Linux :cool:. Neem nu bijvoorbeeld wat ik vandaag meemaakte…

Ik was deze namiddag van Dispatching in de Brandweer en omdat ik weet dat collega’s je wel eens zouden durven een loer lappen als je je computer onbeveiligd achterlaat, vond ik het het moment om eens een paswoord te installeren op mijn eigen accountje. Zo gezegd, zo gedaan… Of toch ongeveer want net op het ogenblik dat ik mijn paswoord moest intikken, begon mijn toetsenbord te flippen. Iets wat ik uiteraard pas achteraf kon zien aangezien je alleen sterretjes te zien krijgt wanneer je een paswoord ingeeft… Het gevolg: een Windows XP waarvan ik het paswoord met geen enkel idee kon gaan raden :doubt: .

Maar aangezien Microsoft zo gigantisch goed beveiligd is, kon ik het in 3 supergemakkelijke stappen oplossen:

  1. VEILIGE MODUS: Je start je computer op en drukt net voordat het Windows-opstartlogo verschijnt op [F8]. Dan kies je met je pijltjestoetsen voor "veilige modus".
  2. ADMINISTRATOR: Wanneer Windows helemaal is opgestart, moet je een account kiezen. Eén van die accounts is "administrator". Als je deze aanklikt moet je normaalgezien geen paswoord intikken maar krijg je wel alle controle over je computer.
  3. WACHTWOORD RESETTEN: Ga nu naar "start" > "uitvoeren" en tik daar "control userpasswords2" in, druk vervolgens op [ENTER]. Klik nu op de account waarvan je het paswoord vergeten bent en vervolgens klik je op "paswoord resetten".

Voila, probleem opgelost. Dacht je nu echt dat je computer veilig was door dat paswoord? :lol:.

