2009-2014

LED-lamp 3W versus halogeenspot 50W

Mensen die mij op Facebook volgen, die weten al waarover het gaat, maar ik vind het onderwerp te interessant om zomaar te laten wegzakken op een vluchtig medium, dus post ik het hier nog eens voor iedereen en voor altijd :-).

Op de foto hiernaast vind je een vergelijking tussen beide lampen, uiteraard gefotografeerd met exact dezelfde instellingen van mijn fototoestel en alles op manueel. Normaal vervangt deze lamp een 35W-halogeen maar als je het mij vraagt is Philips een beetje bescheiden en blaast hij zelfs een 50W-halogeen van tafel! Er is wel duidelijk een verschil in strooilicht: die ontbreekt zowat compleet bij de LED-spot. Verder vind ik de kleurechtheid van de LED beter dan die van de halogeenspot.

Kan deze LED-spot dus een halogeenspot vervangen? Zeker en vast! Alleen moet je er even rekening mee houden dat het licht meer gebundeld is en dat je dus misschien net één lampje meer zult moeten hangen om hetzelfde oppervlakte te bestrijken… Maar dat hangt af van de situatie.

De volgende vraag is dan natuurlijk wat de financiële kant is van dit verhaal? Wel, de investering ligt een heel stuk hoger maar je wint die in nog geen twee jaar compleet terug. OK, even uitleggen hoe ik aan die twee jaar kom :-).

Ik heb 29.95EUR betaald voor 1 LED-spot. Ik heb ze wel betaald met die legendarische eco-cheques omdat ik op dit ogenblik toch geen enkel toestel zinvol kan aankopen hiermee dus voor mij is het een gratis bonus laat maar zeggen. Als we er van uitgaan dat je op 1 uur ’s morgens de lichten aansteekt en 4 uur ’s avonds (zomer minder, … winter meer, weekends mss zelfs nog meer), dan kom je op een elektriciteitskost van 15.83EUR/jaar voor de halogeen en 0.95EUR/jaar voor de LED. In 2 jaar heb je de investering er dus uit en als je een beetje langer je licht laat branden zelfs nog sneller. Plus natuurlijk dat deze lampjes zo’n 15 keer langer meegaan dan een halogeen.  Dezelfde berekening maar voor het vervangen van 35W-spotjes (de andere standaardwaarde dus) leert ons dat we 11.08EUR/jaar aan elektriciteit zouden verdoen en we de investering dus in 3 jaar terugwinnen… puur op elektriciteit dus nog altijd. Hmmm, ik begin er voordeel in te zien :-).

Ik kreeg op Facebook dan nog een praktisch voorbeeld van iemand die 14 spotjes van 35W had… Wel, na 3 jaar wint die dus zomaar eventjes 141.82EUR per jaar uit, puur op elektriciteit en dat voor jaren in de toekomst! En had ik al gezegd dat de lampjes 15 keer langer meegaan? 🙂

In de praktijk dan? Poepsimpel! Gewoon naar de winkel gaan, de lampjes kopen (referentie zie je op de foto), oude lampjes uitklikken en nieuwe lampjes inklikken… That’s all folks! 🙂

Nog één kleine bedenking: voorlopig is het wel nog zo dat je je moet houden aan de duurdere merken om zeker te zijn van kwaliteitslampen… Er is veel brol op de markt :-S. De top zou momenteel de lampen zijn die gebruiken maken van LED’s van het merk Cree (leditlight bijvoorbeeld) en dat model uit de foto is van Philips en gebruikt Edison-LED’s die ook goed scoren in de tests. Laat je dus niet vangen aan die goedkope lampjes van de Colruyt of zo want dan ga je inderdaad het idee krijgen dat LED’s geen goede vervangers zijn!

