2009-2014

internet via Dommel, Belgacom of Telenet

We hebben er lang moeten op wachten maar eindelijk beginnen de internetabonnementen in Vlaanderen toch een beetje moderne proporties aan te nemen. Je hoort me niet zeggen dat we kunnen tippen aan bijvoorbeeld Nederland, maar het ziet er toch allemaal niet meer zo belachelijk uit nu Belgacom en Telenet eindelijk leefbare limieten hebben aangekondigd. De volledige uitleg vind je hier: Belgacom / Telenet.

Eventjes kijken welke richting ik uit zou kunnen gaan om voor minder geld meer te krijgen (in het ideale geval dan toch). Eerst even kijken wat ik écht nodig heb om online te overleven :-). Op dit ogenblik zit ik bij Dommel met NetConnect. Daar krijg ik een effectieve down van 4640kpbs en een effectieve up van 512kbps. Als ik alle traffic 100% tel, kom ik op zo’n 30gig/maand. Ongeveer 10gig gebruik ik elke maand voor upload van Linux-distro’s via P2P (volledig legaal!), voor de rest gaat mijn bandbreedte vooral naar filmpjes bekijken, constant internetradio als ik thuis ben en mijn telefoonverkeer verloopt ook 100% via VoIP. Uiteraard wordt er ook wel gesurft maar procentueel gezien zal dat te verwaarlozen zijn.
50gig/maand is dus het absolute minimum om de komende 12 maanden niet te moeten opletten wat ik aanvang op het internet. Qua snelheid zijn deze Dommel-snelheden ook het absolute minimum. Bij heftige traffic op mijn computer en gelijktijdig muziek beluisteren via mijn Musicpal, mag ik het nu toch wel vergeten om kwalitatief te kunnen telefoneren via VoIP. Minder dan wat ik nu heb, mag dus zeker niet! Eigenlijk, om de komende 12 maanden rustig te kunnen werken, zou het zelfs iets meer moeten zijn.

OK, ff kijken nu wat we kunnen aanvangen met de nieuwe tarieven!

Dommel:

Aja, uiteraard eerst eens kijken wat de mogelijkheden zijn als we blijven bij de huidige provider hé! Wel, als zij niets veranderen aan hun tariefplannen of limieten, dan krijg ik in de toekomst nog steeds 200gig down en unlimited up. Qua hoeveelheid data dus meer dan safe voor de komende jaren. Overstappen naar NetConnect Lite zit er niet in aangezien ik dan waarschijnlijk binnen een paar maanden tegen de grens van 30gig zal aanlopen. Qua snelheden kan ik upgraden naar 12mbps/512kbps voor een eenmalige kost van 29.95EUR. Misschien moet ik het in dat geval maar eens overwegen alhoewel ik mijn up niet bijwerk en het net die is die dramatische proporties durft aannemen. De maandelijkse prijs blijft in dit geval 35.95EUR + 9.95EUR = 45.90EUR/maand.

Belgacom:

Het enige bruikbare pakket lijkt me Internet Favorite. Hierbij krijg ik 75gig speelruimte wat ruimschoots voldoende is om zelfs gewoon te blijven uploaden voor de opensource-community. De snelheden zijn ook wel lekker: 20Mbps/1.5Mbps, een nette verdubbeling van de upload en evensnel downloaden als Dommel met de boostpack. De eenmalige kost bedraagt 50EUR, het maandabonnement 42.90EUR. ROI t.o.v. Dommel is dan 7 maanden, met een jaarcontract heb ik het dus al teruggewonnen en krijg ik een hogere snelheid in ruil.

Telenet:

Telenet ExpressNet is vanaf juli een waardige tegenstander in dit verhaal. Het maandelijkse speelterrein wordt dan immers uitgebreid naar 80gig wat ruimschoots mijn gewenste 50gig overschrijdt. De snelheden zijn dan weer een heel stuk hoger dan die van Belgacom (en uiteraard een spectaculaire verbetering ten opzichte van de huidige snelheden bij Dommel): down zomaar eventjes 30Mbps en up een lekkere 1.25Mbps. De eenmalige activering bedraagt ook hier 50EUR en de prijs per maand ligt een symbolische cent boven die van Belgacom: 42.91EUR dus. De ROI is dus ook hier 7 maanden maar wel met een veel hogere snelheid dan Belgacom.

CONCLUSIE:

Ofwel zal Dommel moeten afkomen met een spectaculaire snelheidsstijging, ofwel zie ik geen enkele reden om niet over te schakelen van provider. Ik had het zelf nooit gedacht maar zoals de kaarten nu gelegd werden, zijn de twee traditionele providers zelfs beter dan mijn geliefkoosde alternatieve provider. Sowieso heb ik een ROI bij zowel Telenet als Belgacom van 7 maanden dus met een minimum looptijd van 12 maanden heb ik al de kosten teruggewonnen en zelfs winst gemaakt. Aangezien de snelheid bij Telenet dan nog eens met kop en schouders uitsteekt boven die van Belgacom, is de keuze snel gemaakt.

@DOMMEL: Hopelijk komen jullie voor juli af met serieuse snelheidsboost anders zie ik echt geen enkele andere mogelijkheid dan overstappen naar Telenet ExpressNet!

4 thoughts on “internet via Dommel, Belgacom of Telenet”

  1. Bij EDPNet heb je nu ook twee nieuwe ongelimiteerde formules (Adsl en Vdsl home), daar kan je nog meer besparen vgl met Expressnet en Favorite. Misschien de moeite waard om eens te bekijken?

    1. Bedankt voor de tip Wim, maar de gebruikerservaringen op EDPNet variëren nogal als je eventjes rondkijkt op het net. Dan betaal ik liever net iets meer voor een zekere verbinding :-).

Reacties zijn gesloten.