2009-2014

internet via Dommel, Belgacom of Telenet (deel 2)

Nadat ik twee weken geleden een berekening maakte van wat nu voor mij de beste keuze was: bij Dommel blijven of overstappen naar Belgacom of Telenet, ben ik vandaag even langsgeweest bij een Telenet-verdeler en bij de Belgacomwinkel. Daar zijn nog wat extra gegevens bijgekomen, dus tijd voor een finale berekening!

Oh ja: RETWEETEN IS TOEGESTAAN! πŸ˜€

In grote lijnen blijft alles gelijk dus raad ik je sowieso aan om toch nog even terug te blikken naar het originele artikel vooraleer je hier gaat verderlezen :-).

Minimum benodigdheden:

Goed, wat heb ik zeker nodig om de komende 12 maanden online te overleven zonder mezelf pijn te doen?

  • werkelijke traffic: 50gig (waarvan 10gig upload P2P voor opensource, de rest streamingradio, VoIP en video)
  • effectieve down: 4640kpbs
  • effectieve up: 512kbps

Dommel:

  • Huidige provider, Netconnect upgraden naar 12mbps/512kbps/200gig.
  • Eenmalig: 29.95EUR voor de upgrade.
  • Maandelijks: 34.95EUR + 9.95EUR voor Belgacom Discoveryline = 44.90EUR

Belgacom:

  • Internet Favorite met 20Mbps/1.5Mbps/75gig.
  • Eenmalig: 50EUR voor de activatie
  • Maandelijks eerste 6 maanden: 21.45EUR
  • Maandelijks vanaf 6e maand: 42.90EUR
  • ROI = 1 maand = (50-29.95)/(44.90-42.90)
  • Winst na 1e jaar = 132.65EUR = 44.90*12-(21.45*6+42.90*6)-(50-29.95)
  • Winst/jaar vanaf 2e jaar = 24EUR = 44.90*12-42.90*12

Telenet:

  • ExpressNet met 30Mbps/1.25Mbps/80gig.
  • Eenmalig: 120EUR (50EUR voor de activatie + 70EUR kabelinstallatie)
  • Maandelijks: 42.91EUR
  • ROI =Β  46 maanden = (120-29.95)/(44.90-42.91) = 90.05/1.99
  • Winst/jaar vanaf 4e jaar = 23.88EUR = 44.90*12-42.91*12

Besluit:

Nou, dan is het wel meer dan duidelijk: Telenet valt al helemaal uit de boot aangezien ik nog mijn kabelaansluiting moet betalen en die dus een serieuze meer-investering vraagt. Bovendien geeft Belgacom nog tot half maart de eerste zes maanden internet aan halve prijs… Hierdoor heb ik na 1 maand Belgacom al de investering t.o.v. Dommel teruggewonnen en krijg ik er een fermeΒ  hap extra bandbreedte voor in de plaats. Dat wordt dus binnen de kortste keren overschakelen!

2 thoughts on “internet via Dommel, Belgacom of Telenet (deel 2)”

  1. Je zou voor je vergelijking eigenlijk telenet comfortnet moeten nemen. Geeft zelfde real speeds als belgacom favourite (ervan uitgaande dat die in de lijn gaan liggen van belgacom plus nu, veel verschil in specs is er niet) maar comfortnet is wel meer dan 10 euro goedkoper.

    1. Hey Jeroen,

      Ik kan je een beetje begrijpen maar niet helemaal. De 50gig van Comfortnet zou net voldoende (kunnen zijn) alhoewel ik nu ook begonnen ben met DropBox en mijn bandbreedte er nog een heel stuk sneller doorvliegt maar das een ander verhaal :-D. Maar qua snelheden praten we toch een heel ander verhaal? 15Mbps/512Kbps t.o.v. 20Mbps/1.5Mbps is toch al een serieus uploadverschil lijkt me? Bovendien zijn de snelheden van mijn huidige ADSL-verbinding perfect aan de geafficheerde getallen dus veronderstel ik dat die ook wel realistisch zullen zijn bij VDSL?

      Misschien zou ik dan Telenet Comfortnet moeten vergelijken met … Ja, met wat eigenlijk? Iets tussen Internet Comfort en Internet Favorite van Belgacom of zo? Maar dat hebben ze niet :-).

Reacties zijn gesloten.