2009-2014, ICT

evaluatie netbook of laptop

Mijn goeie (maar oude) laptop begint zo langzamerhand zijn oren te laten hangen: het draadloos netwerk is al meer dan een jaar geleden gesneuveld, de batterij is al keilang niet meer in staat om langer dan 10 minuten genoeg stroom te kunnen leveren om te blijven werken en sinds een 6-tal maanden hapert het geheugen waardoor BSOD’s en restarts eerder standaard dan uitzondering geworden zijn. Het wordt dus tijd om eens uit te kijken naar een nieuw mobiel toestel vrees ik… Mijn huidige (6 jaar oude) laptop zou ik dan in orde zetten om YouTube en consoorten te bekijken op mijn TV. Interactieve TV op zijn best dus ;-).

OK, maar wat te kiezen? Er is namelijk de keuze tussen twee grote groepen: enerzijds de netbook en anderzijds de laptop. Een laptop kennen we allemaal: eigenlijk gewoon een draagbare versie van een gewone computer. Een netbook is ondertussen ook wel al goed bekend: veel kleiner, gemakkelijker mee te nemen, komt niet warm, kost weinig geld en verbruikt heel weinig elektriciteit waardoor je lang kunt werken op één batterijlading. Er zijn echter twee grote nadelen aan die netbooks: enerzijds hebben ze maar een héél klein schermpje en anderzijds hebben ze heel wat minder rekenkracht dan een gewone laptop.

Gelukkig kon ik Heidi haar netbook eens een weekendje lenen om uit te zoeken of deze goedkopere en vooral veel draagbaardere computer nog voldoet aan mijn eisen. Ik ben immers niet op zoek naar een zware game-machine, ik wil alleen kunnen surfen, chatten, mailen en filmpjes bekijken op YouTube/Vimeo/GarageTV/… . Twee namiddagen in de Brandweer zouden genoeg moeten zijn om uit te vissen of ik voor de nieuwe hype kan kiezen of beter gewoon bij een normale laptop blijf vooraleer ik van een koude reis terugkeer.

Eventjes beginnen bij het begin: zo’n netbook meenemen is dus echt wel stukken gemakkelijker dan zo’n lompe en zware laptop meezeulen. Dit is echt wel luxe! Hiermee kan je ook echt gewoon in de zetel chillen met de computer op je schoot… Zoiets kan je wel proberen met je laptop maar echt handig kan je het niet noemen, toch?

En dan het opstarten. Aangezien de hardware in zo’n netbook vooral gekozen werd om elektriciteit te besparen en niet om snelheidsduivel te zijn, vreesde ik dat het opstarten wel wat tijd in beslag zou nemen. Wel, ik was aangenaam verrast! Binnen de kortste keren stond Windows XP te blinken op het scherm en kon ik er mee aan de slag. Netjes hoor! Zelfs mijn laptop doet het volgens mij niet zo snel na een frisse reinstall.

Beginnen doe ik met de gemakkelijke dingen: MSN bijvoorbeeld. Neemt niet veel resources in maar is wel een heel belangrijk iets op mijn toekomstig mobiel toestel. Het chatten zelf verloopt uiteraard fantastisch goed maar de lijst met contactpersonen is een ramp: door de geringe hoogte van je scherm en omdat MSN zowel bovenaan als onderaan duizend balken heeft gezet op zijn laatste versie zie ik maar twee contactpersonen meer zonder scrollen… 2 potjandorie! :-S Heidi wist me nog te zeggen dat dit anders ingesteld kan worden maar ik vind er niets van terug, jammer!

Volgend gemakkelijk iets: gmail en Google Reader openzetten, twee websites die gedurende mijn hele online-dag nooit dichtgaan. Hier ben ik positief verrast door de snelheid: geen vertragingen, geen haperingen, geen problemen. Hierop beoordeeld zou een netbook dus zeker bruikbaar zijn.

Dan gaan we iets zwaardere dingen proberen. De eerste test is voor Facebook, enkel het sociale gedeelte en niet het game-gedeelte van die site. Op zich liep alles heel vlot tot ik in typische infobesitas-stijl een tiental tabbladen open had staan met Facebook en er een serieuse vertraging op mijn typwerk kwam. De eerste keer dus dat de netbook toch iets te traag bleek te zijn… Maar op zich nog wel leefbaar gezien het prijsverschil.

Nog een stapje zwaarder is YouTube. Toch ook wel een favoriet tijdsverdrijf tijdens rustige diensten. Dan moeten er toch altijd wel een uurtje bloopers en brandweerfilmpjes aan geloven :-). YouTube niet in HD bleek zelfs full-screen nog perfect weergegeven te worden. HD-filmpjes daarentegen, die zijn totaal niet te bekijken met een netbook. Niet te verwonderen, het is nu eenmaal een netbook en die zijn voor deze toepassing totaal niet gemaakt.

Een tweede filmpjessite (Vimeo voor ingewijden) kon al helemaal niet afgespeeld worden op de netbook: zelfs de niet-HD’s haperden… Jammer!

Een laatste test was voor het bekijken van foto’s. Hier moet ik dan weer een dikke duim geven aan het toestel. Ik merkte totaal geen vertraging op: scrollen ging fantastisch goed en roteren bijvoorbeeld ging ook zonder ergerlijke vertragingen. Perfect bruikbaar dus!

OK, tijd voor een conclusie. Eventjes op een rijtje zetten:

positief:
+ goedkoop
+ heel handig van formaat
+ enorm lange standbytijd
+ surfen, chatten, mailen en youtube zijn mogelijk ondanks de lagere snelheid
+ foto’s bekijken en beheren is helemaal geen probleem

neutraal:
+/- scherm is te klein voor je MSN-contactenlijst en om meerdere MSN-gesprekken gelijktijdig te voeren
+/- snelheid is te laag om te gaan multitasken op zwaardere websites

negatief:
– snelheid is te laag om HD-filmpjes te bekijken

Op zich zou een netbook dus eigenlijk wel mogelijk zijn maar aangezien de sites steeds zwaarder worden en er steeds meer filmpjes in HD bijkomen, vraag ik me af of het wel zo’n goed idee zou zijn. Zou ik dan niet beter doorsparen en in plaats van 299EUR te geven aan een netbook 350EUR uitgeven aan een goedkope laptop?

2 thoughts on “evaluatie netbook of laptop”

    1. Ja, maar dat was voor mij minder een probleem op het ogenblik van aankoop aangezien ik mobiel nu niet echt hoefde te writen. In mijn laptop zit er nu wel een writer en ik gebruik die ook maar aangezien alles in n dik en vet netwerk ligt bij mij thuis, was er geen probleem.

Reacties zijn gesloten.