2009-2014, Fotografie

Eerste flitstest!

Zo, de eerste test in mijn gloednieuwe fotostudio zit er op! OK, het is niet het meest geavanceerde materiaal maar ik ben dan ook niet de meest geavanceerde foto-trekker-op-het-knopje-duwer dus we passen samen :-). Wat ik dan wel ter beschikking heb? Eventjes kijken:

  • 3x Flitskop 150ws SS150F
  • 2x Statief 240cm (geveerd)
  • 1x Statief 200cm (geveerd)
  • 2x Softbox 50x70cm
  • 1x Achtergronddoek Zwart (2×3 meter)
  • 1x Achtergronddoek Wit (2×3 meter)
  • 1x Achtergrondsupport B-0807 (240x213cm)
  • 2x Achtergrondsupport statief
  • 1x Radiowave set (RF604D)
  • 1x SS Conical snoot
  • 1x SS Kleuren filterset (4 stuks)

En dan heb ik nog een oude (nou ja) set aan materiaal met twee mobiele flitsen gestuurd door een afstandsbediening van Cactus en uiteraard mijn Canon 50D.
Volgens mij toch wel een leuk setje speelgoed :-).

OK, de eerste test dus, met een model in de fleur van zijn leven :-).

De setup zoals ik hem deze ochtend even getest heb nadat ik gisteravond uren en uren door verschillende voorbeeldsetups had gebladerd online en in de boeken:

opstelling belichting studiotestHet raam kan momenteel nog niet verduisterd worden maar gezien het fantastisch lekker regenweertje komt er geen hard licht binnen en blijft de belichting ook heel constant, op zich kan er dus nog wel mee geleefd worden.

Het achtergronddoek is gewoon wit maar voorlopig maak ik me er nog niet te druk om wat die van effect heeft, eerst even zien hoe de flitsen effect geven op het model en daarna kan ik nog eens kijken naar het groter geheel.

Dan de flitsen zelf: vooraan links en rechts dus de twee softboxen en achteraan rechts de snoot om wat accenten uit te lichten. En nu eventjes kijken wat het effect van deze opstelling is hé :-).

De eerste shot is er eentje met beide softboxen op gelijke kracht. Wat direct opvalt is dat er geen schaduw te zien is (jah, d’oh) maar het mist allemaal wat diepte als je het gaat vergelijken met de tweede foto toch? De tweede foto is namelijk hetzelfde maar gewoon eventjes wat minder kracht gezet op de softbox links. Je merkt direct dat een beetje meer schaduw direct een heel ander beeld geeft toch? Op de derde foto heb ik enkel nog de snoot toegevoegd maar ik ben er niet direct uit wat hier nu de meerwaarde van was… Eventjes richting de kenners kijken: kunnen jullie me zeggen wat het extraatje hiervan was op het resultaat?

teddybeer in studio met beide softboxen op gelijke sterkte
foto 1: beide softboxen op gelijke sterkte
teddybeer in studio: linker softbox minder hard
foto 2: softbox links minder hard

 

teddybeer in studio: snoot toegevoegd op rechts

Het is alvast duidelijk: kheb nog héél veel te leren ;-).

1 thought on “Eerste flitstest!”

Reacties zijn gesloten.