2009-2014, Fotografie

eerste flitstest (4)

Zo, de tweede flitstest met mijn nieuw fotomodel zit er al weer op. Aangezien ze er de vorige keer nogal kaal uitzag ben ik op zoek gegaan naar een boerka of iets dergelijks… Uiteindelijk vond ik er geen die bij haar ogen paste en ben ik dan maar geëindigd bij een glitterhoedje :-D.

Wat betreft het resultaat ben ik helemaal niet blij met de uitsnijding maar ga ik me toch even moeten in de boeken verdiepen om te zien *waarom* ik die niet leuk vind… Voorlopig weet ik alleen dat ik hem niet leuk vind :-$. En de achtergrond is niet helemaal wit, linksboven merk ik al duidelijk dat hij naar het grijs overgaat. Ik moet toch even herzien hoe ik die over het hele vlak wit krijg… Ofwel moet ik omgekeerd werken en eventjes kijken wat het effect is met een zwarte achtergrond?

Voor de rest vind ik de rechterkaak (links aan de foto dus) wel leuk qua schaduw maar blinkt haar onderlip en haar linkerwebrauw teveel naar mijn goesting. Nu weet ik natuurlijk niet of dat typisch is voor het gebruik van een pop… @gjee, weet jij dat? Of iemand anders met wat meer fotoervaring dan ik (en das nie moeilijk om er meer te hebben :-D)?

 

 

 

Benieuwd naar de flitsopstelling?

Zoals je ziet: terug plain and simpel: links en rechts een softbox waarvan rechts wat meer licht geeft dan links. Achteraan vind je dan de spot die het doek moet (over-)belichten zodat het wit netjes wit blijft. Hiermee moet ik dus nog wat spelen want daar ben ik nog niet zo tevreden over.

OK, al bij al begin ik te snappen voor wat alles een beetje dient en kijk ik met grote ogen naar wat sommigen kunnen op strobox.com . Nu is het maar de vraag hoe ik dat zelf kan vertalen naar leuke resultaten. Iemand tips wat ik nu het eerst moet uitproberen? 🙂

5 thoughts on “eerste flitstest (4)”

  1. Ik denk niet dat het mogelijk is om die achtergrond volledig wit te krijgen, dat lijkt me zelfs geen goed idee, dat ruikt naar overbelichten. Ik ben zelf ook geen professionele fotografe natuurlijk, maar ik dénk dat het de bedoeling is dat je dat in post processing doet.

    1. Is overbelichten van een witte achtergrond dan een probleem denk je? Uiteindelijk maak ik er dan gewoon witter-dan-wit van, wat op het scherm toch maar zal resulteren is simpelweg wit, niet? Of zie ik het nu te gemakkelijk? 🙂

      Ik heb ondertussen gehoord van iemand die wél professioneel fotografie heeft gestudeerd dat het inderdaad beter in post-processing gebeurd dus je hebt blijkbaar wel gelijk.

      Mijn grootste probleem zit eigenlijk in de kadrering. Ik heb er geen flauw benul van *wat* ik verkeerd doe, maar ik ben van overtuigd dat er toch echt iets niet goed zit… Komend weekend ga ik toch eens de boeken induiken om te zien wat ze daar zeggen rond dat thema. Of weet jij iets?

  2. Van kadrering zeggen ze zoveel, maar als je al die regeltjes uitgeprobeerd en getest hebt komt het er toch vooral op aan om je gevoel te volgen en te zien wat je mooi vindt en wat “werkt” 🙂

Reacties zijn gesloten.