2009-2014, Fotografie

eerste flitstest (5)

Deel 5 van mijn eerste flitstest alweer. Nog steeds met hetzelfde model en hetzelfde hoedje uiteraard :-). Ik begin me wel af te vragen of ik mijn model niet eens een naam zou geven… Dat maakt het toch allemaal wat persoonlijker hé? 😉
Bovendien: sommige mensen geven hun auto zelfs een naam! Hoe hopeloos is dat niet? 😉

Dus, deel 5! Deze keer met de zwarte achtergrond, dat maakt het wat warmer en dat past toch bij de kerstsfeer van het moment, niet? Het gevolg is iets drastischer dan ik gedacht had…

  1. De achterste flits is gedraaid en verlicht nu de achter-onderkant van haar hoedje. Dat merk je aan de lichtgevende boord onderaan. Persoonlijk vind ik het wel beter en jullie? Het was wel even zoeken om hier de juiste hoeveelheid licht te bepalen en ik ben er nog altijd niet zeker van of ik hier niet wat last van overbelichting heb? Maar bij nog minder licht zou ik waarschijnlijk te weinig effect hebben, niet?
  2. Aangezien ik de scherptediepte heb zitten bijregelen, moest ik ofwel mijn ISO’s omhoog halen ofwel de strobes wat heftiger zetten… Ik heb gekozen voor het laatste, dus de linkerflits werd (serieus) wat verhoogd in waarde… Bijna tot aan het maximum.
  3. De rechterflits geraakte er zelfs niet met zijn maximumwaarde dus heb ik die wat dichter bij het model gezet. Toen had ik gelukkig weer wat reserve in hoeveelheid licht.

Volgende keer zal ik trouwens dezelfde opstelling proberen met hogere ISO’s en zo proberen of ik de strobes weer verder van het model kan plaatsen… Anders raakt dat meiske nog claustrofobisch of zo! 😀

The moment you were all be waiting for! De opstelling van het licht en het resultaat! Klikken voor hogere kwaliteit uiteraard. Tips en tricks zijn uiteraard welkom!

3 thoughts on “eerste flitstest (5)”

  1. Gertjan Aalpoel (20 uur geleden):
    Weinig op aan te merken. Als je problemen krijgt met de hoeveelheid licht dan kun je evt. je ISO wat verhogen, meer dan 400 zou je echter niet moeten komen. Met welk diafragma werk je nu, en wat is de afstand tussen de flitser en model?

    Didier Salembier (19 uur geleden):
    ISO 100
    diafragma: f/32
    brandpunt: 55mm
    witbalans: auto

    De rechterflitser stond op iets van een 50cm, de linkerflitser op een meter. Ik denk dus dat er wel iets op te lossen valt met de ISO’s en diafragma mss ook wat bijregelen want echt veel effect zie ik er niet op?
    BTW: die verlichting van onder-achter die uitkomt op de onderkant van de rand van haar hoedje is dus ok?

    Gertjan Aalpoel:
    Oei, dat diafragma kan gerust naar f/8 of f/11, meer dan genoeg om je onderwerp volledig scherp te fotograferen, dat verklaart je gebrek aan licht. Dan kunnen je flitsers ook wat verder naar achter.
    Dat randje van het hoedje vind ik bijzonder mooi uitgelicht, precies goed zo.

Reacties zijn gesloten.