2009-2014

Base SMS, @MobileVikings, Jim Mobile Red of Aldi Talk?

Zo, tijd om de boel nog eens te evalueren… Ik ben ondertussen toch al weer bijna een half jaar overgeschakeld van Base Postpaid ALL 0 naar Base prepaid SMS en wat me opvalt is dat ik steeds meer data-minded wordt (iets wat er al jaren zat aan te komen natuurlijk). Het aantal belminuten zakt weg tot zomaar eventjes 3 betaalde minuten per maand (en wel nog een heel deel via Skype en Weepee natuurlijk) maar het aantal SMS’en gaat de hoogte in (vooral tijdens de gratis maand na een herlading) en het aantal megabytes dataverkeer stijgt maand na maand. Alles bij elkaar betaal ik nog altijd maar 10EUR/maand wat uiteraard hilarisch weinig is ten opzichte van wat andere mensen verbellen elke maand opnieuw.

Dus, eventjes op zoek naar een tariefplan wat een beetje in de lijn van mijn verwachtingen ligt:

  • de prijs per minuut interesseert me bitter weinig, gratis belminuten al evenmin.
  • de prijs voor SMS, gratis SMS en pakketten voor SMS zijn dan wél weer interessant.
  • een hogere datalimiet is sowieso een noodzaak want met een pakketje van 50MB moet ik constant zitten uitkijken.

Er zijn trouwens drie mogelijkheden waarvan ik denk dat ze mogelijk kunnen zijn:

  1. Voor minder geld hetzelfde krijgen.
  2. Voor evenveel geld meer krijgen.
  3. Voor (iets) meer geld, iets krijgen waar ik echt naar verlang.

Toeval of niet, maar net nu komt MedionMobile af met een data-bundel voor hun prepaid-kaarten Aldi Talk. 4EUR/400MB is alvast lekker in vergelijking met de 5EUR/50MB die ik nu heb! Iets gelijkaardigs vind je trouwens bij Jim Mobile Red: 5EUR/500MB in hun geval. En uiteraard heb je de all-time-mobiele-dataprovider van ons land: Mobile Vikings: the king van het mobiele dataverkeer: voor 15EUR herlaadwaarde krijg je gratis 2GB! Goed, dan zetten we deze 4 maar eens eventjes naast elkaar hé?

Base prepaid SMS

0.29EUR/min
0.09EUR/SMS (1 maand gratis na een herlading)
5EUR/50MB

10EUR/maand =

  • 50MB data (1 pakket van 5EUR)
  • 3 minuten bellen
  • 45 SMS’en

Jim Mobile RED

0.30EUR/min
0.08EUR/SMS
5EUR/500MB
5EUR/500SMS

10EUR/maand =

  • 500MB data (1 pakket van 5EUR)
  • 3 minuten bellen
  • 51 SMS’en

==> meer bandbreedte, ongeveer gelijke prijs, SMS-pakket te overwegen.

MedionMobile / Aldi Talk

0.14EUR/min
0.05EUR/SMS
4EUR/400MB

10EUR/maand =

  • 400MB data (1 pakket van 4EUR)
  • 3 minuten bellen
  • 111 SMS’en

==> meer bandbreedte, prijzen slechts de helft van huidig, nog goedkoper als anderen ook bij MM zitten.

Mobile Vikings

0.24EUR/min
0.10EUR/SMS
2GB gratis bij 15EUR herladen
1000SMS gratis bij 15EUR herladen

10EUR/maand = euhm… nikske…

==> zalig veel bandbreedte, praktisch oneindig SMS’en en gesprekskosten gelijklopend met nu. Jammergenoeg wel 50% duurder dan wat ik nu maandelijks betaal aan Base.

CONCLUSIE

Als Mobile Vikings zou uitkomen met een mogelijkheid om je belwaarde in te ruilen voor bandbreedte (bv 5EUR/500MB), dan zou ik net ietsje meer betalen per maand dan wat ik nu betaal maar zou ik er wel een fantastisch product voor in de plaats krijgen die perfect aansluit bij mijn behoeften. Voorlopig is er nog geen Mobile Vikings Light dus is dit de enige provider die me met een duurdere rekening zou opzadelen voor iets waar ik eigenlijk geen extra behoeften voor ingevuld krijg.

Jim Mobile Red en Base prepaid SMS liggen dan wel weer héél dicht bij elkaar met dat verschil dat Base prepaid me maar 50MB geeft en Jim Mobile me voor dezelfde prijs 500MB zou geven. Bij die laatste zou ik nog eens kunnen overwegen om een SMS-bundel te activeren waardoor mijn maandelijks budget wel ietsje zou stijgen maar ik krijg wel een hele hoop SMS’en voor in de plaats, iets waar ik wel mee kan leven :-).

En als laatste hebben we dan MedionMobile met Aldi Talk. Wie mijn een beetje kent die zal ondertussen wel weten dat de laatste altijd die is waarvan ik als conclusie heb dat het de beste oplossing is… En deze keer is dat niet anders ;-). De prijzen voor andere netwerken dan hun eigen zijn zomaar eventjes de helft van Base prepaid SMS maar kunnen nog steeds niet op tegen de SMS-bundel van Jim Mobile… Maar goed, aangezien we bij Aldi Talk met zodanig lage prijzen zitten, komen we wel uit op een fantastische databundel en bij hetzelfde belgedrag schieten er dan voor hetzelfde budget als vandaag nog 111 SMS’en over! Daar kan ik voor het moment nog wel mee leven :-).

EINDCONCLUSIE:

Voorlopig wordt het dus MedionMobile met Aldi Talk en hun databundel. Wanneer Mobile Vikings uitkomt met een light-versie, dan stap ik over naar hun en ik ben er sowieso van overtuigd dat binnen hier en een jaar mijn verbruik wel eens zou kunnen evolueren richting hun gewone bundel dus waarschijnlijk ga ik eind 2011 dan die richting uit… Maar dat hangt natuurlijk af van de marktsituatie op dat ogenblik.

Dusssss: MedionMobile, hier aaj kum! Wel nog eventjes geduld want kheb nog wat belwaarde over dak eerst ga opgebruiken ;-).

9 thoughts on “Base SMS, @MobileVikings, Jim Mobile Red of Aldi Talk?”

  1. Een tip: blijf bij prepaid, met een abonnement is het zo’n gedoe om ervan af te geraken.

    Sowieso raad ik iedereen Mobile Vikings aan. Je krijgt niet alleen bijzonder veel waar voor je geld (voor €15 kun je €15 opbellen en een maand lang sms’en en internetten, want face it, 1000 sms’jes en 2GB doet niemand op in een maand). Je krijgt er ook nog eens een fantastische service bovenop, Mobile Vikings is één van de weinige bedrijven die gesnopen heeft hoe je klanten in de watten legt.

    En wanneer het zover is (ik zeg niet als, ik zeg wanneer, want het zal maar een kwestie van tijd zijn 😉 ), mag je gerust mijn naam noemen, dan bezorg je mij een gratis oplaadbeurt! 🙂

    1. Ik heb echt al alles gehad doorheen de jaren, van abo’s naar herlaadkaarten, naar abo’s, naar herlaadkaarten, naar … 🙂
      Een abo vind ik niet erg maar sowieso niet langer dan 12 maanden. Na 2 jaar is er immers een complete technologie-generatie gepasseerd en het zou me sterk verbazen dat ik een hele generatie uitzit, zoiets ligt me echt niet! 🙂

      Wat je over Mobile Vikings zegt, kan ik je alleen maar gelijk in geven. Als je ziet hoe snel ze zijn met reacties op Twitter bv, zelfs al ga je die niet rechstreeks een @mention toewijzen, echt super!
      Ik denk eerlijk gezegd dat het sowieso niet lang zal duren vooraleer ik overstap naar Mobile Vikings hoor. Als ik zie dat ik 5 jaar geleden nog inbelverbinding gebruikte op mijn GSM om te surfen en dat ik de afgelopen 2 jaar van 1MB/maand naar 40MB/maand ben gegroeid terwijl ik echt heel goed moet opletten wat ik doe, ben ik er vrij zeker van dat ik heel snel aan die 400MB zal zitten als ik mijn apps kan laten openstaan en me weinig zorgen moet maken over de bandbreedte.

      Ik gok er op dat ik tegen volgende zomer al weer ga moeten beginnen opletten en een paar maand later zal ik waarschijnlijk wel overgestapt zijn op de 2gig van Mobile Vikings… Er natuurlijk van uitgaande dat alle providers nog altijd dezelfde prijzen als vandaag vragen hé ;-).

  2. Owla, ik lees net: 111 sms’en. Da’s nu wel weer drie keer niks, vind ik. 😄 Maar goed, misschien sms ik te veel.

    1. 111 SMS’en is op dit ogenblik wel genoeg voor mij. Als ik in mijn gratis maand zit met mijn huidige herlaadkaart, dan zou ik er wel eens overgaan, maar als ik gewoon SMS wanneer ik het anders doe, dan kom ik op een SMS of 4 per dag uit denk ik… Ik ben blijkbaar een kleinverbruiker hé :-).

    2. Ik lees net dat de gemiddelde tiener meer dan 3000 SMS’en per maand verstuurd! GEMIDDELDE TIENER?!?!?

      Djeez, nu begrijp ik je opmerking… ik word oud! 😀

    1. Hey Jim,
      Blue is een abonnement, je kan dus heel moeilijk herladen ;-). Wat je wel elke maand krijgt vind je op hun website:
      Met JIM Mobile Blue kan je voor maar 25 € per maand:
      1.000 sms’en versturen naar alle netwerken
      120 minuten bellen naar alle netwerken
      én daarbovenop geniet je van 250 MB gratis internet op je gsm in België

      Hopelijk ben je hier iets mee? En anders moet je toch maar even overwegen om over te schakelen naar Mobile Vikings ;-).

  3. ik heb sinds gisteren jim mobile blue 1000 smsjes 120 belminuten en 250mb internet nu kijk ik vandaag naar mijn verbruik en heb nog maar 500 smsjes en 45 belminuten en heb 11.11 mb verbruikt! ik snap het niet ik heb amper gebeld en amper smsjes verstuurd! weten jullie hoe dit kan??

    mvg sofie

    1. Zelf kan ik je niet direct helpen hiermee aangezien ik niet bij Jim Mobile zit. Heb je een gedetailleerde factuur ergens online zoals je die hebt bij Mobile Vikings? Wij kunnen dan realtime zien naar wie we gebeld hebben, wie ons gebeld heeft, van wie en naar wie we ge-sms’t hebben en zo. Misschien hebben jullie zoiets en kan je daar wel veel uit leren?

Reacties zijn gesloten.