2009-2014

De cijfers van een eenzame pendelaar bij de #nmbs .

Iemand zin om dit in een infographic te gieten?

Nou ja… eenzaam kan je het eigenlijk niet noemen als je als sardientjes samengepakt zit in een tussencompartiment en de treinbegeleider doodleuk vraagt om je kaartje terwijl je er letterlijk niet meer aan kan doordat je geperst staat tussen 3 puberende en gillende tieners.

Maar goed, wat jullie waarschijnlijk willen weten is of het écht zo erg gesteld is met de NMBS en dan vooral met de pendelaar als dat zoveel mensen constant zitten te beweren? Gelukkig ben ik een cijfertjes-freak dus ben ik heel hard aan de slag gegaan om alle gegevens te verzamelen, geholpen door Google Calendar om stakingen bij te houden en sinds halverwege dit jaar ook door het enorm interessante treininvertraging om de rest van de statistieken bij te houden. Vooraleer die site er was, hield ik alles bij in Google Documents.

Ik heb dit jaar 481 treinen genomen om te pendelen tussen Brugge en Veurne en 2 om naar Brussel te gaan en terug te keren. Dat oneven getal komt omdat we 1 keer hebben moeten overstappen in Torhout wegens defect aan onze eigen trein. 483 treinen is goed voor 242 trajecten met 240 overstappen in Lichtervelde… Geen slechte start om even te kijken hoe de NMBS in de praktijk scoort toch?

Op die 242 trajecten had ik 75 keer een vertraging van minstens 5 minuten bij aankomst. De NMBS haalt dus een stiptheid van 69% en niet de 90% zoals ze zelf beloven. Gaan we in treinen rekenen (zoals de NMBS zelf ook doet), dan komen we op een stiptheid van 84%… Maar wat ben je met een trein die stipt rijdt als je dan toch te laat op je bestemming aankomt? Mijn topvertraging was trouwens 2h22min en in totaal heb ik 3 keer meer dan 2 uur vertraging gehad.

Nu zit ik net te bedenken: hoeveel stakingen moet ik daar eigenlijk nog bijtellen? Ik reken enkel deze waarbij de NMBS zelf zegt niet te kunnen garanderen dat we op ons werk geraken of terug thuis en dus beter op zoek gaan naar alternatieven. Alle stakingen achter de schermen interesseren me als reiziger immers niet. Wel, dan waren dat 6 stuks in 2011. Das dus meer dan een week extra vakantie als je bij de NMBS “werkt”. Hmmm, ik moet even gaan praten met mijn baas denk ik?

Tellen we de stakingen nu bij de vertragingen, dan werden we door onze vrienden van de trein 36% van de tijd in de steek gelaten en hebben ze ons maar 64% van de tijd gegeven waar we voor betaald hebben.

Maar wacht nog eens even… Als je dus zomaar eventjes 1500EUR/jaar betaalt om slechts 64% op tijd te komen, mag je dan 500EUR terugvragen? Of mag je op zijn minst verwachten dat je dan kan neerzitten tijdens je ritje? Hmmm… slecht nieuws als je daar nog in geloofde hoor ;-).
Tijdens mijn dagelijkse ritjes kon ik namelijk 36% van de tijd niet zitten. Doe even een sardienenblikje open, kijk hoe die beestje er uitzien, beeld je in dat het mensen zijn, dat de temperatuur stijgt tot boven de 30°, dat het geluidsniveau de hele rit (bijna een uur) schommelt tussen de 85dBa en 92dBa en dat je heen en weer geslingerd wordt maar gelukkig niet kunt vallen omdat je geperst staat tussen andere reizigers… Dan kom je in de buurt van hoe het er aan toegaat als je niet kunt zitten, 174 treinen per jaar dus.

Zo, voorlopig moeten jullie het doen met deze cijfers. Ik heb treininvertraging gevraagd om wat flexibelere statistieken te kunnen trekken en dan krijgen jullie (hopelijk dit jaar anders vanaf 2012) nog uitgebreidere resultaten.

