HF3520 Philips Wake-up Light
2009-2014

praktijktest Philips Wake-up Light

HF3520 Philips Wake-up Light
(bron: Philips)

Een drietal weken geleden kreeg ik de kans om anderhalve maand de Philips Wake-up Light te testen. Je kent die wel: een wekker die langzaam meer licht geeft zodat je natuurlijk wakker wordt en meer energie zou moeten hebben om de dag door te komen. Voor wie mijn uurroosters een beetje kent, die zal wel weten dat dit bij mij zo af en toe wel eens een uitdaging kan zijn… zacht uitgedrukt ;-).

Sowieso moet Philips zelf al heel overtuigd zijn van zijn product om het aan bloggers over te laten om er over te schrijven, want zeker met twitter erbij krijgen negatieve reacties al heel snel een groot bereik. De vraag is dus niet of het product goed is maar wel hóe goed het is. Let’s find out!

Installatie is zoals elke wekker: stekker in het stopcontact en de rest wijst zichzelf. Valt weinig over te zeggen eigenlijk. Behalve dat je de eerste dagen toch een beetje moet op zoek gaan naar de ideale lichtsterkte en hoe lang hij er over moet doen om van 0 naar maximaal te gaan ’s morgens. Maar goed, dat wijst echt allemaal zichzelf.

Dan het gebruik, ik begin met het in slaap vallen. Deze functie zag ik eigenlijk het minst zitten: gewoon in bv een kwartier van fel licht naar donkerrood tot helemaal uit zou voldoende zijn om me zomaar in slaap te laten vallen. Vreemd genoeg werkt het nog ook! En niet één keer maar echt elke keer. Ik heb ondertussen wel ontdekt dat het niet de bedoeling is om in dat kwartier te gaan spelen met je smartphone of zo, want dan gaat je schermverlichting echt wel het hele effect teniet doen :-).

En het opstaan dan? Wel, in de weekends sta ik met plezier op wanneer de zon opkomt, ook ’s zomers. Maar als je tijdens de week om 3h30 de wekker zet om opleiding te volgen in Brussel en om 6h om de andere dagen te gaan werken in Brugge, dan kan ik je garanderen dat opstaan een stuk moeilijker gaat. Schat heeft me al meer dan één keer vervloekt omdat die snoozeknop en ik zo goed bevriend zijn ;-). In de aanloop naar deze testperiode ben ik even aan de slag gegaan met Sleep Time van Azumio en die heeft me overtuigd dat we wel degelijk één of ander slaapritme hebben… Alleen vallen mijn ideale wekmomenten altijd een half uur voor ik moet opstaan, hatelijk dus :-D.

Hoe scoort het opstaan dan na 3 weken testen? Verbazend goed gewoon! Het heeft me een 3-tal dagen gekost om te zoeken naar de ideale instellingen van de verlichting: eerst werd ik 10min voor de wektijd al wakker, dan werd ik pas wakker als de vogeltjes begonnen te fluiten maar sinds dan ben ik altijd een 2-tal minuten voor het weksein helemaal wakker, puur door het licht dus. En ja, dat helpt echt wel: zelfs om 3h30 voel ik me niet echt moe meer in vergelijking met wat het voordien was. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik nu genoeg heb aan 2h slaap per nacht 😉 maar wel dat je zelfs bij een korte nacht in staat bent om op een menselijke manier uit je bed te rollen.

Ben ik overtuigd? 100% zelfs. En als ik met MIJN uurroosters er in slaag om fijn wakker te worden (en zonder snoozeknop, Schat! :-D) dan moet het volgens mij bij iedereen lukken om frisser en energieker op te staan door deze wekker. Een aanradertje dus!

