2009-2014

stand van zaken waterverbruik

Het was deze week weer zover: de jaarlijkse afrekening van het drinkwater viel in de bus. Tijd dus om eens te vergelijken met het gemiddelde verbruik want dat geeft ons een idee om te weten of we al dan niet goed bezig zijn. Ik kan het niet genoeg herhalen: hou jullie meterstanden dagelijks bij (10 seconden werk, doe je gewoon tijdens je avondronde net voor het slapengaan) want met die gegevens kan je zoveel leren!

Goed, het jaarverbruik dan:

  • 2010: 26m³
  • 2011: 29m³
  • 2012: 28m³

Een normaal verbruik dus ten opzichte van de afgelopen jaren. Als je weet dat (beetje afgerond) ongeveer de helft van het jaar er gedurende 4 dagen per week met twee gebruik gemaakt werd van het drinkwater, kan dat toch gezien worden als een besparing. Via de regel van 3 komen we dan namelijk uit op:

365 dagen + ((365/2) * (4/7)) = 469,3 mandagen

28m³ * (365/469.3) = 21.8m³ als ik een kwee-nie-hoe-eenzaam jaar zou gehad hebben. YES! Dat lijkt er al een stuk beter op!

Het gemiddelde verbruik van een 1-persoonsgezin is 43m³/jaar. Alleen is dat geen eerlijke vergelijking aangezien ik bepaalde besparingen al een aantal jaar heb lopen. Op de site van Pidpa lees je bijvoorbeeld dat 36% van het water door het toilet vloeit, de was goed is voor 13% en schoonmaken 4% van het verbruik voor zich neemt. Als ik dit aftrek van het gemiddeld verbruik kom ik uit op:

43m³/jaar * (1-(0.36+0.13+0.04)) = 43m³/jaar * (1-0.53) = 20.2m³/jaar

Dat ziet er dan al weer een ietsepietsie slechter uit: mijn restverbruik had nog maar 20m³/jaar mogen zijn en het is bijna 22m³ geworden. De reden hiervoor? Ofwel komen de gemiddelde percentages van de voorgaande besparingen niet overeen met mijn werkelijke besparingen ofwel heb ik toch nog wat grootverbruik aan te pakken. Alleen kan ik me bij dit laatste moeilijk inbeelden dat ik boven het gemiddelde zou uitkomen hiermee? Zonde dat ik geen verbruiksmeter zitten heb op mijn regenwaterleiding want anders kon ik deze vraag met zekerheid beantwoorden. Zou je die kunnen aanschaffen? En tegen welke prijs zou dat zijn?

Bon, conclusies!

  1. In de praktijk zitten we VER onder het gemiddelde verbruik dankzij alle investeringen uit het verleden. Zelfs al reken ik het verbruik van Schat bij dat van mij en vergelijk ik dat met het gemiddeld verbruik van een 1-persoongezin, dan nog bekomen we een fantastisch resultaat :-).
  2. Puur wiskundig gezien is er een afwijking tussen het te verwachten verbruik en het effectieve restverbruik. Geen idee waar die vandaan komt.
  3. Ik wil nog verder zakken in verbruik. Er zijn nog een aantal gaatjes die ik zie, alleen zullen die een minder groot effect hebben dan wat ik tot nu toe allemaal heb gedaan. Een thermostatische kraan is er eentje van, een spaardouchekop (ik ben dus nog altijd niet overtuigd dat we er nu ene zitten hebben) en schiet eigenlijk alleen nog de tijd van het douchen over om op te besparen… Maar dat is het laatste waar ik aan knabbel 🙂

Op naar volgend jaar!

