2007-2009

Schizofrenie-profilering als oorzaak van mijn +50 Klout-score?

Het gebeurt vaker dan vroeger maar ik lijk er niet aan te wennen: mensen die me aanspreken in het echte leven op zaken die ik in mijn online leven heb gepost. Nee, geen foto’s van één of ander zat feestje maar simpele dingen zoals collega’s die me aanspreken over een loopevent van het afgelopen weekend of verre kennissen die me een vraag stellen over een uitstapje op reis. Gewoon, de dagdagelijkse dingen dus. En dan moet ik even de klik maken, want hé, ik heb je er toch niets over verteld? 🙂
 
Screenshot_2013-11-05-17-09-29Misschien komt het doordat mijn Klout-score ondertussen de magische grens van 50 heeft overschreden? Alhoewel ik heel lang geweigerd heb om aandacht te besteden aan Klout, merk ik de laatste maanden toch een duidelijk verband tussen je “influence” en de score die je behaalt. Het afgelopen jaar is mijn netwerk dan ook een stuk rijker geworden, niet alleen gevuld met gelijkgestemden maar ook met personen die net een compleet tegengestelde mening hebben over bepaalde onderwerpen.
 
En dan gaat het heel snel: je netwerk wordt steeds interessanter en uitgebreider, mensen beginnen je te linken aan onderwerpen, wildvreemden gaan je volgen omdat je gelinkt wordt aan een onderwerp wat zij interessant vinden en uiteindelijk gaat je Klout-score de lucht in tot voorbij dat magisch getal 50 :-).
 
Gelijktijdig besef je ook dat je anders moet omgaan met je privacy. Politieke onderwerpen heb ik al jaren geleden verbannen uit mijn online-profilering, net als andere gevoelige zaken. Maar hoe ga je om met de rest? Tjah, het traditionele idee dat je online leven en je offline leven één geheel zijn, ligt al heel ver achter ons, toch? Maar de normale opsplitsing tussen online leven en een offline leven lijkt ook niet meer te voldoen. We moeten dus een stap verder, op naar de Schizofrenie-profilering!
 
Ik schreef het vorig jaar nog: het gebruik van circles in Google+ en lists in facebook is zo belangrijk geworden. Het gevolg is dat iedereen die mijn profiel bekijkt een ander beeld van mij krijgt, het beeld waarvan ik wil dat je het krijgt. Toegegeven, er kruipt wat tijd in om alles regelmatig te evalueren en bij te sturen, maar het resultaat is er wel: iedereen ziet exact wat ze willen zien en wat jij wilt dat ze zien, de interactiviteit vergroot en je Klout-score gaat de lucht in… Nu moet ik er alleen nog aan wennen dat die interactiviteit ook doorgaat tot in mijn offline-leven, want daar zijn geen circles tegen bestand ;-).
1 thought on “Schizofrenie-profilering als oorzaak van mijn +50 Klout-score?”

Reacties zijn gesloten.