2009-2014

Sportproeven Brandweer, de inhoud volgens ontwerp BVV 2.3

Het zat er al een hele tijd aan te komen en het is dan ook niet voor niets dat ik in december 2012 overgestapt ben van sporten-voor-de-fun naar sporten-op-een-hoger-niveau: de sportproeven van de Brandweer worden namelijk heel hard aangepast.

Ik wil geen discussie voeren over de noodzaak en de haalbaarheid er van maar ik ben wel even op zoek gegaan naar wat we zouden kunnen krijgen op zo’n tests. Op de site van BrandweerVereniging Vlaanderen heb je daarover volgende ontwerptekst staan: BVV-statuut v2-3 (bijlage III sportproeven vanaf blz 91).

Voor alle duidelijkheid: het gaat om een ontwerptekst, maar het geeft wel al een idee over wat er van ons verwacht kan worden. Ik probeer het even in het kort samen te vatten voor zij die niet zo graag lange teksten doorspitten :-).

Vooraleer je de test mag aanvatten, moet je eerst slagen voor een looptest. In 12 minuten moet je een bepaalde afstand afleggen, afhankelijk van je leeftijd en geslacht. Voor mij zou dat bv 2.3 km worden, een gemiddelde van 11.5km/h dus. Iets wat ik bijlange nog niet haal, ondanks 3 tot 4 trainingen in de week :-(.

Daarna moet je de laddertest uitvoeren, ook hier weer: niet slagen is geen sportproeven. De ladder is 30m hoog en je moet omhoog klimmen, naar beneden kijken en terug naar beneden klimmen binnen de minuut. Hou er dus maar een lichte looppas in ;-).

Ben je zover geraakt? Proficiat, dan beginnen nu de echte sportproeven! Deze bestaat uit een testbatterij van 9 oefeningen. Elke oefening duurt 1 minuut en tussen elke oefening krijg je 1 minuut recuperatietijd. Tijdens deze 18 minuten moet je constant een gewichtsvest van 5kg aanhouden om het toch enigszins moeilijk te maken.

De batterij bestaat uit volgende onderdelen, telkens zo vaak als mogelijk per minuut uit te voeren:

  • Optrekken aan een balk
  • Over een balk van 180cm klauteren
  • Over een evenwichtsbalk lopen, omdraaien en terugkeren
  • Gehurkt (knie op max 90°) een afstand van 8m heen en terug lopen
  • Opdrukken (pompen dus, voor de West-Vlamingen)
  • Zeil gevuld met 80kg zandzakjes 15 meter verslepen en terug
  • Persslang d70 gevuld met water 15 meter verslepen en terug
  • Persslang d45 leeg zo snel als mogelijk naar je toetrekken
  • Trappenloop zonder trapleuning, 22m hoog.

Succes met het trainen!

BTW: als je het mij vraagt zou dit een mooie obstacle run vormen, niet? 😉

Advertisements