Running

Schema opmaken voor een marathon

Ik weet niet wat er gebeurd is, maar sinds Rotterdam word ik meer dan normaal aangesproken om mensen tips te geven over starten met lopen of vraagt men uitleg over hoe ze hun afstanden kunnen laten groeien of welke sporthorloge nu de beste is. Nochtans is het al mijn derde marathon en de twee voorgaande jaren leek de impact toch een stuk kleiner?

Nou, geen probleem hoor, ik help met plezier waar ik kan :-), bovendien heb ik dankzij al die vragen weer een hoop onderwerpen om over te bloggen!

Een vaak terugkerende vraag is welk schema ik gebruik om voor een marathon te trainen. Toegegeven: er zijn inderdaad een pak schema’s op de markt, zowel online als in de boekskes. Als je er eentje uit de boekskes wilt, dan kan ik je aanraden om een abonnement te nemen op running.be. Elke keer staat er wel 1 of ander schema in voor beginners, gevorderden, lange afstanden, snellere tijden op korte afstanden en noem maar op. Als je een tijdje al die schema’s hebt verzameld, dan heb je een schatkist aan informatie liggen.

Screenshot 2017-05-13 at 17.23.39Zelf geef ik de voorkeur aan een schema dat zich aanpast aan je prestaties, dat is natuurlijk iets moeilijker in een boekje te plaatsen :-). In het tijdperk dat ik trainde voor afstanden tot 16km heb ik wat geëxperimenteerd. Heel wat sites (bv Endomondo) die geven namelijk aan de betalende abonnees de mogelijkheid om ook schema’s uit te tekenen. De halve marathon van Brussel was voor mij een keerpunt: vanaf dan moest het goed zijn.

Die eerste halve heb ik gelopen met het schema van Asics. Op zich een zalig systeem wat bovendien gemakkelijk (onrechtstreeks) te koppelen is aan Tapiriik. Een zalig systeem omdat alles zo geautomatiseerd en logisch gebeurt: je weet wanneer je op welke manier moet lopen en zelfs al doe je je training pas een dagje later, dan nog weet die te koppelen aan de planning. Er is een mooie onderverdeling van de verschillende trainingsfases zodat je weet wat de bedoeling is: ga je de komende weken leren langer lopen of sneller lopen bv. En wat helemaal leuk is: hij stuurt je trainingen en je te verwachten doeltijd op de wedstrijddag bij aan de hand van je trainingen. Alleen knelt daar een beetje het schoentje: bij het bijsturen wordt geen rekening gehouden met je hartslag tijdens de trainingen maar enkel met het al dan niet halen van de doelen. Geen gezonde manier dus als je niet in de lappenmand wilt belanden.

Mijn eerste marathon heb ik trouwens opnieuw voor Asics gekozen. Zolang je beseft dat hij geen rekening houdt met je hartslag, dan kan je dat zelf incalculeren.

Screenshot 2017-05-13 at 17.21.34Vanaf de tweede marathon ben ik overgestapt naar de trainingsschema’s uit Polar Flow, die hebben namelijk twee grote voordelen: ze houden bij het bijsturen WEL rekening met je hartslagzones tijdens de trainingssessies en bovendien krijg je naast de looptrainingen ook bijkomende trainingen aangeboden (met filmpjes op PC of smartphone) die er voor moeten zorgen dat je algemene kracht en flexibiliteit er op vooruit gaan. Dat laatste leek me zelf ook eerst vreemd maar het helpt wel degelijk: je ziet duidelijk je prestaties bij het lopen verbeteren wanneer je deze bijkomende trainingen een paar weken weet vol te houden.

Mijn eindoordeel dan?

Op vandaag (technologie evolueert snel) gaat mijn voorkeur absoluut uit naar de schema’s die aangeboden worden door Polar Flow. Ze zijn goed opgebouwd en sturen op een correcte manier je doelen en trainingen bij. Dat gecombineerd met de extra krachttrainingen maken ze voor mij een nummer 1.

Wil je het niet online, dan raad ik je een abonnement op het boekje running.be aan, daar staan namelijk elke editie mooie schema’s in voor elk type loper.

Welk schema gebruiken jullie? Of maken jullie die helemaal zelf?

Advertenties

3 gedachten over “Schema opmaken voor een marathon”

Reacties zijn gesloten.