review, Running

MilestonePod review-uit-de-praktijk

Geen tijd voor de lange review? Scroll dan helemaal naar beneden om de samenvatting te lezen!

Meestal gaat het heel vlot wanneer ik een blogpost schrijf: het onderwerp zit al even in mijn hoofd en dan is het gewoon een kwestie van me een uurtje achter mijn chromebook te zetten en klaar is kees. Maar soms heb je zo van die onderwerpen waar je iets harder voor moet werken, zoals deze review van de MilestonePod bijvoorbeeld :-). Mijn eerste blogpost was meer dan 2000 woorden lang en ik had nog altijd niet gezegd wat ik wou zeggen. Tijd dus om alles in de virtuele prullenbak te gooien en helemaal opnieuw te beginnen. Hier gaan we :-).

Na 4 jaar looptrainingen werd het tijd om een stapje verder te kijken. Om onder die 4u te duiken op de marathon, moet er efficiënter gelopen worden en dat kan door een combinatie van twee zaken: minder gewicht meezeulen (yep, onze Tom dus) en meer energie halen uit elke stap die ik zet, dat laatste is waar deze blogpost dus over gaat.

IMG_1257First things first. Wat is die MilestonePod nu en wat meet hij dan wel waardoor ik straks efficiënter zou moeten kunnen lopen? Nou, vrij simpel eigenlijk: de MilestonePod is in principe gewoon een simpele stappenteller die je op je schoen monteert. Door te tellen hoeveel stappen je elke minuut gezet hebt, registreert hij al een eerste parameter: je cadans. Tot daar weinig spectaculair: elke moderne sporthorloge heeft bewegingssensoren die kunnen registreren hoeveel armbewegingen je per minuut maakt en aangezien die evenredig zijn met je beenbewegingen weet je op die manier ook je cadans. Alleen, er is meer wat dat kleine wondertje weet te registreren terwijl die aan je schoenveters gestrikt zit. Een tweede parameter is namelijk de zogenaamde “leg swing”: sla je je voeten tegen je kont of hou je ze dicht bij de grond? Een meer bekende parameter is je “foot strike”: land je op je hiel, midfoot of op je tenen? Verder houdt de pod ook bij hoelang je voet op de grond blijft staan, hoe lang je paslengte is, hoe snel je elke minuut gelopen hebt en wat de totale afstand was. Die laatste drie parameters bepaalt hij zonder GPS waardoor de batterij een eeuwigheid meegaat maar waardoor je de eerste paar runs wel even de correcte afstand moet instellen zodat hij in staat is om de correctiefactor te bepalen. Een pak informatie voor nog geen 35EUR per paar schoenen , want het is de bedoeling dat je die vast op je schoenen laat zitten. Bijkomend voordeel van een pod per paar is dat je zo ook een goed zicht krijgt op de kilometerstand van je schoen want, zoals je weet uit een vorige blogpost, de levensduur van een loopschoen is beperkt.

Je kunt dan wel een pak informatie krijgen maar de vraag is vooral hoe die informatie voorgesteld wordt. Ik ben geen statisticus en dat zal voor de meeste van mijn lezers wel zo zijn zeker? Dan is het dubbel zo belangrijk dat de info leesbaar is en het snel duidelijk wordt waar je kunt aan werken. Ook het dagelijks gebruik moet zo simpel zijn dat je je er eigenlijk niet aan hoeft te denken en je bijna automatisch de informatie aangereikt krijgt. Even kijken dus hoe alles in de praktijk werkt?

IMG_1256Het installeren en het instellen van de app is gewoon poepsimpel. Ik ga de handleiding niet overtypen maar geloof me gewoon op mijn woord dat het poepsimpel is :-). Bij mijn eerste run heb ik er voor gekozen om de MilestonePod ook te registreren op mijn Polar V800 met het idee dat de cadans gemeten op de voet nog altijd correcter zal zijn dan de cadans gemeten aan mijn arm. Alleen moet je er wel even rekening mee houden dat je sporthorloge dan ook je snelheid en afstand bepaalt aan de hand van die cadans. Dat is natuurlijk minder interessant aangezien er toch wel een goede GPS in die V800 zit. Lesson learned: koppel gerust je sporthorloge aan deze cadanssensor maar stel je horloge dan zo in dat hij zijn afstand blijft bepalen via GPS. Bij Polar vind je de oplossing hiervoor simpel terug in de handleiding, andere merken heb ik geen ervaring mee.

Starten met lopen is dan ook weer heel simpel: gewoon schoenen aan en gaan met die banaan :-). De sensor wordt automatisch wakker en knipt achteraf ook zonder interactie het wandelen vooraf en achteraf er netjes terug af zodat je enkel je echte training overhoudt. Na het lopen ga je naar de app en klik je op “tap to sync” en je GSM doet de rest. Alle gegevens stromen binnen en je kunt met een simpele tik op “adjust” de afstand bijsturen of aangeven dat hij het verschil tussen wandelen en lopen verkeerd heeft ingeschat, als heb ik dat zelf nooit nodig gehad. Het bijsturen van de totale afstand is wel telkens nodig geweest. Uit ervaring van collega-lopers die niet echt diversifiëren in hun trainingen heb ik geleerd dat je na twee keer bijsturen bijna blindelings kunt vertrouwen op de voorgestelde afstand van je MilestonePod. Maar voor mensen zoals ik die een schema volgen waarin je afwisselend LSD’s, interval, fartlek en tempoloopjes moet afwerken, zal je snel merken dat je pod toch wat moeite heeft met het correct inschatten van de afstand. Ah, het is een kleine moeite om dit telkens even manueel in te vullen.

IMG_1258Eenmaal de resultaten in je GSM ingeladen zijn, begint de fun pas echt. Om te beginnen kan je aanduiden op welk aspect van het “efficiënt trainen” je je vooral wilt focussen de komende periode. Je kiest er eentje uit (je kunt onmogelijk op alles ineens gaan trainen natuurlijk) en de komende periode krijg je na elke training je resultaten specifiek over dat onderdeel in je mailbox, aangevuld met trainingstips en je evolutie. Een zeer handige tool wanneer je totaal niet weet hoe je de rest van de data moet interpreteren. Hou het wel een paar maanden vol met dezelfde focus als je ook echt evolutie wilt zien. Ik heb gekozen voor “cadans” aangezien die bij mij nogal traag was waardoor ik veel energie verspeel.

En dan nu het belangrijkste: hoe ervaar ik al deze nieuwe informatie na twee maanden trainen?

De live-info op mijn Polar V800 is eerder beperkt. Voortaan krijg ik wel mijn stride-length (de grootte van mijn stappen dus) er bij maar tijdens een training heb ik zelf nog geen praktische meerwaarde ontdekt. Ik blijf mijn cadans wel uit de MilestonePod sturen naar mijn sporthorloge omdat die sowieso correcter zal zijn dan de meting van mijn armbewegingen, maar eerlijk is eerlijk: tijdens de run zelf heb ik op geen enkel moment voordeel ontdekt van deze pod.

IMG_1259Een heel ander verhaal is het wanneer je thuiskomt en je de pod gaan syncen met je GSM. Alle data zoals hierboven omschreven komt in één keer naar je toe maar het wordt zodanig visueel voorgesteld dat je er niet door overdonderd wordt. Zo heb ik voor mezelf geleerd dat ik bij hogere snelheden mijn focus moet leggen op mijn leg swing en bij lagere snelheden best wel wat extra moeite mag doen om die cadans omhoog te krijgen. Als ik dit doe zie je heel snel dat de impact van elke stap een stuk gezonder is dan wanneer ik gewoon vrij loop. Misschien moet er een manier gevonden worden waarop de MilestonePod dat realtime kan rapporteren tijdens de training al? Een ander leerpunt was de midvoetlanding. Ik land weinig op mijn hiel maar dankzij de pod ben ik er op een maand tijd toch in geslaagd om ook het aantal hiellandingen te doen dalen. De contacttijd met de grond is dan weer een ander paar mouwen, misschien moet ik me gewoon concentreren op alle andere metingen en dan komt dit vanzelf wel in orde? Hoe dan ook: mijn rate of impact (hoe snel de kracht van grond naar je benen gaat) is gedaald van 7% lage impact naar zomaar eventjes 78% lage impact en mijn hiellanding is van 48% naar 9%. Waanzinnig goede cijfers voor een toestelletje van nog geen 35EUR toch?

Uiteraard is het iets moeilijker in te schatten hoe hard dit helpt om sub4 te gaan op de marathon, maar naar blessure-preventie spreekt dit alvast tot verbeelding!

Ik ben dan ook 100% overtuigd en zou het jullie allemaal aanraden om op elk paar van je hardloopschoenen zo’n toestelletje te bevestigen (nope, ik ben niet gesponsord 🙂 ). Ik heb die van mij rechtstreeks bij ProRunShop besteld en zou dat absoluut opnieuw doen. Net na levering merkte ik een paar vreemde zaken op en de mensen daar hebben me fantastisch geholpen, mee zitten denken en testen en me uiteindelijk gewoon een nieuwe pod opgestuurd zodat ik verder kon uittesten. Ondanks het prijskaartje is service nog altijd iets waarmee je bij mij kunt scoren en dat hebben ze bij ProRunShop dan ook grandioos gedaan ;-). Klik hier als je rechtstreeks naar het artikel op hun webshop wilt of surf daar verder als je een pakket wilt bestellen bijvoorbeeld.

De volgende review-uit-de-praktijk zou de JVC HA-EC30BT bluetooth-hoofdtelefoon moeten worden… Alleen hangt dat een beetje af van de service van JVC-Kenwood en/of bol.com ;-).

Samenvatting:
De MilestonePod is een spotgoedkoop en tegelijk poepsimpel toestel waarbij ik er op iets meer dan een maand in slaagde om zowel mijn rate of impact als het aantal hiellandingen drastisch te laten dalen. De resultaten op het efficiënter lopen is moeilijk in te schatten omdat ik het combineer met vetverlies maar naar blessurepreventie is dit een absolute must-have, zeker als je weet dat die amper 35EUR kost bij ProRunshop.
Conclusie: KOPEN! Nu! 😉

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s