Running

Mijn hardloopdoelen voor 2019

Hij komt, hij komt, die lieve goede sint, ons nieuw huis en daarna de kerstman! En dan is het al weer tijd voor een nieuwe kalender… Maar uiteraard niet zonder dat ik jullie mijn hardloopdoelen voor 2019 heb verklapt, beetje sociale controle en groepsdruk en zo van die dingen, weetjewel ;-).

Terugblik

2018 was op vlak van extremen niet echt… euh… extreem. De specialist had voorspeld dat het een jaartje rehab zou worden na die breuk aan mijn heupkom tijdens de nacht-etappe van de X-Trails in Vaals en hij heeft (uiteraard) gelijk gekregen. Ondertussen heb ik dat jaar achter de rug en ik moet toegeven dat het me zowel fysiek als mentaal deugd gedaan heeft om even een stapje achteruit te moeten zetten. Geloof me, eind 2017 dacht ik er helemaal anders over ;-).

Mentaal was ik in een sport-dipje geraakt, ik hield van de wedstrijden en de LSD’s maar alle andere trainingen werden steeds meer een “moeten” omdat de wedstrijden anders niet zouden gaan zoals gewild. Een jaar op de rem moeten staan heeft dat gevoel helemaal omgedraaid: ik smeekte (bijna) bij de specialist om me alstublieft toch te laten lopen en ik was content gelijk een klein-kind-met-sinterklaas toen ik voor het eerst weer mocht trainen… Nog niet eens 1 mijl aan een stuk! Echt!

Fysiek heeft de stap terug me ook goed gedaan. Ik werd verplicht om anders te trainen. Lopen werd ingeruild voor fietsen, stijldansen en cardio-wandelingen in de duinen (met een baby op de buik). Het was fijn om eens even de focus te verleggen en ik heb mezelf voorgenomen om dat in toekomst nog te doen, zo’n zijsprongetjes. Bovendien waren het allemaal sporten op lage hartslag met een gigantische verbetering van mijn basisconditie en vetpercentage tot gevolg. Ik viel bijna van mijn stoel tijdens mijn laatste VitaCheck, die was beter dan vorig jaar toen ik van mezelf toch vond dat ik redelijk aan het pieken was!

Doel 1: veilig en gezond trainen

Hier mag geen enkele twijfel over bestaan: ik ga er ALLES aan doen om een tweede 2018 te vermijden! Ik laat me dus niet gek maken door Strava of Instagram maar volg mijn eigen weg. Ik wil dolgraag terug marathons (en beyond) lopen maar het belangrijkste is dat ik dit kan blijven doen op lang termijn. Hé, het is de enige sport waar ik mezelf nog “jong” kan noemen, dan moeten we dat toch nog wel even proberen vol te houden, niet? 😉

Het verplicht rondje gezond trainen in 2018 heeft me ook geleerd dat af en toe eens vreemdgaan de zaken leuk houdt (in het sporten, schat, niet wat onze relatie betreft! 😉 ). Daarom wil ik dit jaar af en toe eens afwisselen: eens met de koersfiets gaan werken, eens een ritje met de mountainbike door de duinen, eens een namiddagje op de skeelers. Geen volledige trainingstrajecten uitwerken, gewoon eens anders sporten voor de fun. Ik raad het jullie allemaal aan!

View this post on Instagram

Yes! #friyay again! I switched #nevernotrunning for #cyclelife and I enjoyed to #biketowork as much as last time nevertheless it was so dark I almost crashed into a sheep (for real!) 😂 . Woehoew! #almostweekend again! En ik heb de werkweek afgesloten op de #koersfiets voor het #woonwerkverkeer. Zalig genieten langs de zee en het kanaal naar @stadnieuwpoort … Behalve toen daar plots een schaap voor mijn wiel verscheen! Gelukkig zijn mijn remmen goed afgesteld 😂. Ze voorspellen trouwens korte-broeken-weer dit weekend! Wie gaat er nog #lopen om dat te vieren? . #WeAreBack #winnerstrainloserscomplain #sportersbelevenmeer #nevernotrunning #runrunrun #sport #instarunners #hardlopen #runnersofinstagram #runningaddict #runhappy #runforfun #nnrunningclub #PolarBenelux #running #bikelife #bike2work

A post shared by Didier Salembier (@on8sd) on

Doel 2: snelheid opbouwen

In het verleden zei ik altijd dat het om de kilometers ging, niet om de snelheid. En ergens vind ik dat nog altijd zo: ik ga liever 6 uur rustig in de Ardennen lopen dan dat ik het wereldrecord breek op een 5k. Maar anderzijds heb ik ondertussen ook ontdekt dat ik die snelheid toch wel wat omhoog moet krijgen als ik op een comfortabele manier wil doorgroeien naar de Ultra’s (alles langer dan een marathon, voor de mensen die het lopersdialect niet spreken 😀 ). Daarom ga ik in 2019 werken aan mijn snelheid! Ik ga voor 2 belangrijke momenten:

  1. Een PR op de 10 miles in Antwerpen.
  2. Een PR op een marathon in het najaar.

Om doel 1 niet uit het oog te verliezen, zal ik me voor die marathon professioneel laten begeleiden. Mijn idee is sub4, maar uiteraard alleen als het veilig en gezond kan :-).

Doel 3: vetpercentage verder laten zakken

Doelen 2 en 3 zijn eigenlijk aan elkaar gelinkt. Om die snelheid omhoog te halen, moet ik niet alleen anders gaan trainen maar moet er ook iets gedaan worden aan mijn vetpercentage. Let op, voor je denkt dat ik een vet-probleempje heb, mijn vetpercentage is nu al “goede conditie laag”, wat op zijn beurt al weer een stuk onder het Vlaams gemiddelde ligt. Maar ik wil beter, ik wil van “goede conditie laag” nog verder zakken naar “Atleten laag” :-). Waarom? Wel, om die snelheid te verhogen natuurlijk maar ook om de schokken op mijn knieën en enkels te verminderen en ook gewoon omdat het gezond is natuurlijk.

Hoe ik dit verder wil aanpakken? Weinig spectaculairs hoor: ik heb al eens een blogpost geschreven met complimenten voor Diëtist Tom, mijn idee over hem is nog geen haar veranderd :-).

Doel 4: ik ga terug trailrunnen

Allez ja, als de specialist zegt dat mijn heup het terug aankan maar daar ga ik van uit na de test-zonder-dat-de-dokter-het-wist van een paar maanden geleden ;-).

Na al die jaren en alle zijsprongetjes naar OCR en andere funruns blijft trailrunnen toch mijn meest favoriete discipline van het hardlopen. Uren rondhossen met enkel je eigen voetstappen en af en toe een verdwaald everzwijn, wat kan een mens meer willen? Wil je er ook eens van proeven? Check de site van SportEvents: er is zeker ook een evenement bij jou in de buurt!

Over SportEvents gesproken: ook in 2019 blijf ik uiteraard gewoon crewlid daar! Je zult me dus nog wel tegenkomen op bevoorrading, aan de tassencontrole of op de inschrijvingsstand (als ik niet zelf meeloop natuurlijk). En die bevoorrading… Ziet de foto hieronder! Een mens zou alleen daarvoor al gaan lopen! 😀

Zin om ook crewmember te worden? Hier vind je meer info.

Doel 5: meer bloggen!

Yap, het hoge woord is er uit. Ik neem me inderdaad voor om in 2019 terug een pak meer te gaan bloggen. Want jullie verdienen dat :-). Ik blijf me verbazen hoe vaak mijn vroegere postings nog gelezen worden en hoe vaak ik er nog vragen over krijg. Het is duidelijk dat jullie er iets aan hebben, ik zie het dan ook als mijn plicht om hier weer wat meer energie in te steken. Beloofd! Op mijn communicantenzieltje en blote knietjes!

Het is trouwens meer dan alleen maar bloggen. Wie me volgt op Instagram, die heeft ook wel al gemerkt dat ik het daar ook al een paar maanden anders ben gaan aanpakken. Met succes aan jullie reacties te zien. En ik ben er nog (veel) meer mee van plan dus hou me in het oog op:

 

Jullie beurt! Wat zijn jullie plannen? Zet ze online zodat iedereen ze kan lezen (en we elkaar een beetje in het oog kunnen houden 😉 ).

3 gedachten over “Mijn hardloopdoelen voor 2019”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.