2007-2009

zand tussen m’n tanden

Awel, ik ben content! Het heeft eventjes geduurd maar ik heb een methode gevonden waarmee ik mijn MTB-ketting snel maar toch goed kan onderhouden. Je moet weten dat er in de streek hier feitelijk alleen maar zandgrond is (of toch zo goed als) en dat vinden bewegende onderdelen niet zo leuk. Ik heb er destijds al problemen mee gehad met mijn skates maar zo’n MTB krijgt natuurlijk een heel stuk meer vuiligheid te happen.

Het kuisen van de fiets en alle bewegende onderdelen verliep eigenlijk al heel vlot: een tuinslang, een emmer met lauw water en Dreft, meer moest dat niet zijn. Die ketting bleef wel altijd een probleem. Tot dit weekend dan toch :cool:. Zaterdag nog wat zitten experimenteren en vandaag dan de ultieme test. Dit werd het resultaat:

  1. De volledige ketting opkuisen met een vod, lauw water en een paar druppels Dreft.
  2. Alle tandwielen (zowel vooraan als achteraan) flossen met een vod, lauw water en Dreft.
  3. Een tandeborstel tegen de ketting en draaien maar aan de pedalen.
  4. Herhaal stap 3 voor de 4 kanten van de ketting.
  5. Het schuim afspoelen en de ketting wat afdrogen met een vod.
  6. Overvloedig met de spuitbus Teflon/ketting-smeer aan de slag gaan (enkel op de ketting!!).
  7. Goed gaan draaien aan je pedalen en ondertussen versmijten naar alle mogelijke tandwielen.
  8. Goed laten intrekken (een uurtje, anderhalf, twee, …).
  9. Dan met een droge vod zoveel mogelijk vet opkuisen.
  10. Maak een ritje van een kilometer of twee op de gewone weg.

1, 2, 3, 4 en 5 dienen om zoveel mogelijk zand uit die ketting te krijgen.
Bij stap 6 zal je zien dat er heel wat viezigheid gewoon uit de kleine hoekjes van je ketting loopt.
Stappen 7 en 8 is om alles goed te verdelen en in te laten trekken.
9 is een belangrijke, anders heb je bij je volgende rit een hele hoop viezigheid in je ketting nog voordat je amper vertrokken bent.
10 is dus de clue van het verhaal: ik zat altijd te sukkelen met die eerste stappen omdat je tot en met stap 9 nog steeds zand hoort knarsen. Zaterdag ging ik uit pure frustratie naar de velowinkel om te vragen waarom ik die ketting niet proper kreeg en ik voelde die ketting gewoon beter en beter draaien. Na een twee kilometer ging ik aan de kant staan en ik merkte dat de ketting helemaal zandvrij was. Vandaag hertest en tbleek te kloppen: gewoon ff een kort ritje en je ketting is weer als nieuw! Daarna eventueel nog even met een vodje de laatste restjes vet van je fiets (en het kader) afhalen en hij kan weer op stal.